[fa icon="calendar'] 5.6.2023 13:00 / kirjoittaja Jatta Heikkinen

125600294-1

Kesä hiljentää uutisrintamaa, mutta toimitukset eivät mene kiinni. Kesällä monet mediaa kiinnostavat yhteiskunnalliset prosessit ja toimijat kuten eduskunta, virastot ja julkinen hallinto ovat kiinni. Oikeudenkäynnit, tiedotustilaisuudet ja julkistukset ovat tauolla. Uutissisällön painopiste muuttuu, toimituksissa on enemmän aikaa ja tarvitaan myös vastapainoa ”koville” aiheille. Ole siis luova, tiedota ja tarjoa medialle aiheita myös kesällä. 

STT:n toimituspäällikkö Laura Kolu teroittaa, että uutisia tarvitaan koko ajan toimituksissa. Kesätoimittajat sijaistavat "talvitoimittajia" ja uutismylly tarvitsee jatkuvasti jauhettavaa. Kesällä median kulutus lisääntyy, kun ihmisillä on enemmän aikaa. 


Millaiset tiedotteet kiinnostavat tänä kesänä?

Tämän blogin kirjoittamishetkellä median herkeämätön huomio on ollut hallituksen muodostamisen jännittävissä vaiheissa. Kesään mahtuu kuitenkin monta tiedottamisen arvoista tapahtumaa, tilaisuutta ja aihetta. Niihin tarttumalla on organisaatiolla hyvät mahdollisuudet saada aiheelleen ja näkökulmalleen ansaittua medianäkyvyyttä.  

Toimituspäällikkö Laura Kolun mukaan kiireiset tiedotteet uutisoidaan kesälläkin heti. 
- Jos tiedotteen sisältö ei ole niin päivään sidottu, se saatetaan säästää myöhemmäksi ja ottaa osaksi jotain laajempaa juttupakettia. Lisäksi kesällä voidaan tarttua sellaisiin tiedotteisiin, jotka on aiemmin laitettu sivuun hiljaisempia aikoja varten. 

Jos on hyvä uutisarvoinen vinkki tai tiedote, se voi esimerkiksi hiljaisena kesäviikonloppuna saada hyvän näkyvyyden. Mutta ykkösasia on aina vuodenajasta riippumatta se, onko aihe uutisarvoinen - sellainen, jolla on merkitystä ja joka koskettaa ihmisten elämää. 

Laura Kolu nostaa mediaa kiinnostaviksi aiheiksi muun muassa vapaa-aikaan, perheeseen ja ystäviin, omaan arkielämään, harrastuksiin, luontoon, matkailuun sekä omaan talouteen liittyvät jutut.  

-  Ja toisaalta ihmisillä on aikaa lukea syvempää sisältöä ja taustajuttuja – ja niille on myös tilaa lehdissä. 

Laura Kolun mukaan kesälläkin kannattaa miettiä uutisen ajoitusta: Arkisin ei kannata tiedottaa kaikkea aamulla klo 9 - jolloin toimituksiin tulee runsaasti sähköposteja - eikä sellaisena päivänä, jolloin muuten mahdollisesti odotetaan jotain isoa uutista. Myös viikonpäiviä kannattaa miettiä luovasti. 

Vinkki: Rakenna toimiva lehdistötiedote mallipohjamme avulla. Lataa maksuton Word-mallipohja käyttöösi!

Kiireiset tiedotteet uutisoidaan kesälläkin heti. Jos tiedotteen sisältö ei ole niin päivään sidottu, se saatetaan säästää myöhemmäksi ja ottaa osaksi jotain laajempaa juttupakettia. Lisäksi kesällä voidaan tarttua sellaisiin tiedotteisiin, jotka on aiemmin laitettu sivuun hiljaisempia aikoja varten.

Laura Kolu nostaa mediaa kiinnostaviksi aiheiksi muun muassa vapaa-aikaan, perheeseen ja ystäviin, omaan arkielämään, harrastuksiin, luontoon, matkailuun sekä omaan talouteen liittyvät jutut. 

- Ja toisaalta ihmisillä on aikaa lukea syvempää sisältöä ja taustajuttuja – ja niille on myös tilaa lehdissä.

Jos on hyvä uutisarvoinen vinkki tai tiedote, se voi esimerkiksi hiljaisena kesäviikonloppuna saada hyvän näkyvyyden. Mutta ykkösasia on aina vuodenajasta riippumatta se, onko aihe uutisarvoinen - sellainen, jolla on merkitystä ja joka koskettaa ihmisten elämää.


Tartu uutisilmiöihin ja megatrendeihin 

Ympäristötietoisuus, vihreä siirtymä ja vastuullisuus ympäristöstä on kokonaisuutena yksi vallitsevista megatrendeistä. Niihin liittyen on luontevaa kytkeä oman organisaation viestintää. Kesälomallakin kulutetaan paljon ympäristöä rasittavia materiaaleja.  

Ympäristöjärjestö WWF on vaatinut YK:n muoviroskasopimusneuvotteluissa Pariisissa haitallisimpien ja tarpeettomien muovituotteiden, kuten kertakäyttöaterimien ja -astioiden sekä mikromuovin maailmanlaajuista kieltoa.

Lue vinkit tiedotepalvelun valintaan – huomioi nämä 12 kriteeriä!

Miten ympäristöasiat, energia, luontokato ja vihreä siirtymä näkyvät kesämediassa? 

Ukrainan sodasta kumpuavat ja siihen sopivasti liittyvät kotimaan aiheet kiinnostavat myös kesällä. Nato-Suomessa on järjestetty viljalti sotaharjoituksia kevään aikana, ja sama jatkuu kesällä.

Suomi osallistuu ensimmäisen kerran täysjäsenenä Naton huippukokoukseen, joka järjestetään Vilnassa 11.-12.7. Saadaanko Ruotsi siihen mennessä myös Natoon mukaan? 

 

Politiikan kesä näkyy ja kuuluu mediassa 

Politiikan kesästä on tulossa mielenkiintoinen ja paljon riippuu siitä, miten hallituksen muodostaminen on edennyt. 

RKP ja vihreät järjestävät puoluekokouksensa kesäkuussa samana viikonloppuna. Vihreät valitsevat tuolloin uuden puheenjohtajan. SDP puolestaan poimii Sanna Marinin seuraajan alkusyksystä. Perussuomalaiset ja kristillisdemokraatit järjestävät puoluekokouksensa elokuussa.  

Millaisen lähtölaukauksen puoluekokoukset tarjoavat ensi vuoden presidentinvaaleihin?

Kesäkuussa Porissa pidettävä Suomi Areena täyttyy jälleen yhteiskunnallista keskustelusta ja aiheet nousevat uutisiin. 

Korona on väistynyt taka-alalle, joten festarikesän ja kulttuuritapahtumien kirjo näyttäytyy runsaana ja monimuotoisena. 

Ihmisiä konserttiyleisössä Helsingin Suvilahdessa

 

Ei kesää ilman huippu-urheilua 

 

Yleisurheilun MM-kilpailut käydään Budapestissa 19.-27.8. Suomalaisurheilijoista seiväshyppääjä Wilma Murto ja estejuoksija Topi Raitanen voittivat viime vuonna EM-kultaa. Kuinka korkealle taso riittää MM-kilpailuissa? 

Susijengi pelaa Koripallon MM-kisoissa Okinawan saarella Japanissa 25.8. alkaen. Karsinnat vakuuttavasti läpäisseeltä Suomelta voi odottaa voittoja myös MM-parketilla. 

Hallitseva rallin maailmanmestari Kalle Rovanperä kaasuttelee Jyväskylän MM-rallin voitosta 3.-5.8. 


Laura Kolun pointit medianäkyvyyden tavoitteluun ja tiedottamiseen kesällä:

  1. Älä jätä mitään tiedottamatta, koska on "vain" kesä!
  2. Ole luova. Uutisia tarvitaan kesän läpi eri aiheista. Usein toimituksissa on kesäisin myös aikaa toteuttaa vähän monimutkaisempia ja "irrottelevampia" aiheita.
  3. Jos tiedotat, huolehdi, ettei esim. lisätietojen antaja ole lomalla. 
  4. Muista tiedotteiden ajoitus myös kesällä. 
  5. Mieti, olisiko oma tiedote sidottavissa johonkin kesään liittyvään ilmiöön.

Vinkki: Mediaviestinnän ajoittamiseen sopii erinomaisesti STT Luotsi. Voit testata sitä ilmaiseksi 2 viikkoa.

Kuva: Lehtikuva/ Roni Rekomaa

ilmainen-opas-medianakyvyytta-nollasta-sataan

 

Aiheet: sosiaalinen media, tiedote ja tiedottaminen, mediaviestintä, viestintäpalvelut, lehdistötilaisuus, Viestinnän suunnittelu, asiantuntijaviestintä

Jatta Heikkinen

Kirjoittaja Jatta Heikkinen

Journalistitaustainen mediaviestinnän ammattilainen, STT Viestintäpalveluiden asiakaspäällikkö.