[fa icon="calendar'] 10.9.2020 7:45 / kirjoittaja Olli Vesala

Media käsittelee edelleen vellovaa koronaviruspandemiaa laajalla rintamalla ja se näkyy myös tiedotteiden läpimenossa. Katsaus tiedotepalvelu STT Infon tilastoihin osoittaa, että median ja suuren yleisön huomiota saavuttivat eniten koronatiedotteet, mutta myös muut aiheet saivat mukavasti näkyvyyttä.

Sanomalehdet ja koronauutiset-1

Yhdistelen tässä analyysissa STT Infon Tiedoteseurannan tietoja, tiedoteportaalimme kävijätilastoja sekä Twitterin analytiikkaa. Lopputulos on jokseenkin yllätyksetön, koska koronavirus lieveilmiöineen vie edelleen valtavasti median huomiota. Joukossa on kuitenkin myös ilahduttavia pandemiaan liittymättömiä löydöksiä.

Isot toimijat kahmivat eniten mediahuomiota

STT Infon tiedoteseuranta etsii kytköksiä tiedotteiden ja mediatekstien välillä. Tiedoteseuranta seuloo osumia kattavasti verkko- ja printtimediasta sekä sadoilta ei-journalistisilta verkkosivuilta. Lopputuloksena kerrotaan mediaosumien määrä, joka voi olla avuksi viestinnän onnistumisen mittaamisessa. Ainoana mittarina se ei toimi, koska määrä ei läheskään aina korvaa laatua.

Eniten mediaosumia elokuussa keräsivät seuraavat kymmenen STT Infon julkaisijaa:

1. Terveyden ja hyvinvoinnin laitos THL

2. Helsingin kaupunki, sosiaali- ja terveystoimiala

3. SDP eduskuntaryhmä

4. SDP

5. HUS

6. Espoon kaupunki

7. Helsingin yliopisto

8. Vaasan kaupunki

9. Ulkoministeriö

10. Suomen Kuntaliitto

THL:n paikka kärjessä on ylivoimainen ja itseoikeutettu, koska elokuuhun osuivat muun muassa koko valtakunnan mediaa hallinneet tiedotteet, joissa kerrottiin maskisuosituksesta, Koronavilkku-sovelluksesta, lasten testaamissuosituksesta sekä muista korona-aiheista.

Korona-aiheen ulkopuolelta hienot yli 50 mediaosumaa keräsi THL:n tiedote poikien papilloomavirusrokotuksista.

Krapulalääke kiinnosti mediaa

Helsingin kaupunki puolestaan on joutunut kertomaan epäonnisista joukkoaltistumistapahtumista kaupungin alueella. Kolmanneksi yltänyt SDP pääministeripuolueena saa aina medianäkyvyyttä, ja elokuun loppuun osui myös puoluekokous.

HUS sekä Espoon kaupunki täydentävät yhdessä THL:n ja Helsingin kanssa korona-asioista paljon tiedottaneen nelikon.

Useat Helsingin yliopiston paljon mediahuomiota saaneet tiedotteet kertovat myös terveysasioista. Suosittuja tiedotteita olivat muun muassa tiedote siitä, kuinka runsas antibioottinen käyttö vaikuttaa hampaiden bakteerikantaan sekä vääräleukojen hampaisiin sattunut tiedote ”Aminohappo vähensi krapulaoireita”. Molemmat keräsivät noin 30 mediaosumaa laskurimme mukaan.

Kierrätyspöytiä ja lääkkeiden kanssa tunarointia

Isojen valtakunnallisten toimijoiden rinnalta löytyi myös pienempien toimijoiden onnistumisia. Esimerkistä käy Kiertonet-verkkopalvelun tiedote, joka kertoi Helsingin kaupungin huutokaupasta, jossa myytiin virastotalokaupalla konttoritarvikkeita. Se sai 17 mediaosumaa, ja joukossa olivat muun muassa molemmat iltapäivälehdet sekä Helsingin Sanomat.

Lääkkeetön Itämeri -kampanja puolestaan keräsi 31 mediaosumaa julkaisullaan, jossa kerrottiin, että viidesosa suomalaisista hävittää vanhoja lääkkeitä väärin.

Suomen Vuokranantajien maakunnallisesti kohdistetut tiedotteet asuntosijoittamisen tuottoennusteesta levisivät mediaan joka puolelle Suomea.

Näkyvyyttä median ulkopuolella

Viestinnän onnistumista ei voi mitata pelkästään median kiinnostuksella. STT Infon tilastot nostavat muutaman tällaisen tapauksen. Twitter-tilillämme selvästi eniten katselukertoja ja klikkauksia keräsi Financier Groupin tiedote huipputason japanilaisesta ravintolasta, joka aukeaa 10. syyskuuta Helsingissä.

Se myös keräsi elokuussa toiseksi eniten sivulatauksia STT Info -portaalissa.

Portaali on aiempaa merkityksellisempi media kaikille STT Infon käyttäjille – elokuussa 2020 sivulatauksia kertyi yhteensä yli 340 000 kappaletta, jossa on kasvua viime vuoden elokuuhun yli 100 %.

Portaalinäkyvyyttä keräsi runsaasti kahdella eri tiedotteella Leipomo Rosten, jonka tuote voitti SOK:n järjestämän menestysreseptikilpailun. SOK:n lähettämä tiedote menestyi myös mediassa eli sille kirjattiin 13 mediaosumaa.

 

Eniten sivulatauksia STT Info -portaalissa elokuussa

1. Helsingissä joukkoaltistumisia koronalle

2. Toni Toivanen avaa japanilaisen huippuravintolan Helsinkiin kahdeksi kuukaudeksi

3. Keskimaan edustajisto päätti ylijäämänpalautuksen maksusta ja hyväksyi sääntömuutoksen

4. Rostis on Suomalainen menestysresepti 2020 – Sukula ennustaa: ”Haastaa karjalanpiirakan suosiossa”

5. Menestysreseptituote Rostis vietiin käsistä: 130 000 Rostista myyty kahdessa päivässä

 

Eniten Twitter-näyttöjä elokuussa

1. Toni Toivanen avaa japanilaisen huippuravintolan Helsinkiin kahdeksi kuukaudeksi

2. Alkuperäiskansat hyödyntävät yhteisönsä tietoa kestävyydestä

3. MIELI ry:n uudeksi puheenjohtajaksi europarlamentaarikko Sirpa Pietikäinen

4. HUS investoi laitteistoihin ja nostaa koronavirustestien analyysikapasiteettia merkittävästi

5. Työmarkkinajärjestöt: Työn ja työhyvinvoinnin kehittämisohjelmaa jatkettava vuoteen 2030

 

Vinkkejä oman organisaatiosi medianäkyvyyden kohentamiseen - vaikka nollasta aloittaen - löydät keväällä julkaistusta oppaastasi. Voit ladata sen alta.

Blogin pääkuva: Lehtikuva / Markku Ulander

ilmainen-opas-medianakyvyytta-nollasta-sataan

Aiheet: mediaseuranta, mediamonitorointi, tiedote ja tiedottaminen, mediaviestintä, viestintäpalvelut, viestinnän mittaaminen

Olli Vesala

Kirjoittaja Olli Vesala

STT Viestintäpalveluiden kehityspäällikkö ja STT Infon tuottaja