[fa icon="calendar'] 29.11.2019 14:29 / kirjoittaja Maunu Anhava

 

verkko_hyva_yleisovesamoi-090042_VMO8373-1

Miltei 100 viestintäalan ammattilaista kokoontui Sanomatalon auditorioon STT Viestintäpalvelujen ja mediaseurantayhtiö Retrieverin yhdessä järjestämään Kriisin mediamaisema -tilaisuuteen. Aamupäivän mittaisessa tilaisuudessa nousi esille mielenkiintoisia erilaisia näkökulmia kriisiviestinnästä.

Seuraavassa kolme tärkeintä asiaa, jotka nostamme esille tilaisuudesta:

 

1. Vuorovaikutuksen merkitys korostuu


Yleisradion viestintäpäällikkö Jere Nurminen kuvasi esityksessään, miten runsaasti Yle saa päivittäin palautetta suomalaisilta. Yle panostaa vuorovaikutukseen kansalaisten kanssa jatkuvasti, ja muun muassa Yle-tyyppi Sami Koivisto toimii tulkkina toimituksen sekä yleisön välillä. Toiveet ja muutosehdotukset liittyvät useimmiten Ylen ohjelmiin sekä journalismin sisältöön.

Yllättävissä tilanteissa Nurmisen mukaan vuorovaikutuksen merkitys korostuu entisestään. Nurmisen ydinviesti oli, että ”vuorovaikutus ei ole prosessi, vaan asenne”.

Sosiaaliseen mediaan erikoistuneen ruotsalaisen Relation Desk -yrityksen toimitusjohtaja ja perustaja Fritjof Andersson puolestaan korosti, että kriisissä yrityksille ratkaisuehdotuksia tärkeämpää on aidosti osoittaa välittävänsä asiakkaasta, jolle on ilmennyt yllättävä ongelma. Kuulostaa yksinkertaiselta, mutta se ei tapahdu automaattisesti.

 

2. Viestijä ei saa väsyä

Sähköverkkoyhtiö Elenian viestintäjohtaja Heini Kuusela-Opas kertoi organisaationsa valmistautumisesta sään aiheuttamiin poikkeustilanteisiin. Usein Elenialla varaudutaan viestintään myrskytuhoista jo useita päiviä aikaisemmin. Erityisen tärkeää on, että kriisiviestinnässä kieli on selkeää ja ymmärrettävää.

Kuusela-Opas myös korosti, että viestijä ei saa väsyä. ”Jos et tiedä, et siedä. Kun tiedät, alkaa yhteistyö.”

Relation Deskin Andersson muistutti omassa puheenvuorossaan, että kriisit ovat aina työntekijöitä kuormittavia poikkeustilanteita, joten yritysten tulisi kiinnittää huomioita viestijöiden jaksamiseen erityisellä tarkkuudella ja nostaa esille onnistumisia.

 

3. Rehellisyys maan perii


Ilta-Sanomien toimituspäällikkö Panu Karhunen kuvaili esityksessään median toimintatapojen muutosta sekä suhtautumista kriiseihin uutisaiheina. Nykyisin uutistahti on niin kiivas, että yhdestä uutisesta voidaan aamupäivän aikana tehdä jopa toistakymmentä juttua.

Journalistina Karhunen pidättäytyi antamasta vinkkejä toimitukselle, mutta korosti rehellisyyden merkitystä kaikissa tilanteissa seuraavalla kaavalla:

1) Vastaa puhelimeen (eli ole tavoitettavissa)

2) Puhu totta

3)Jos et tiedä, voit myös sanoa, ettet tiedä

 

Katso esiintyjien puheenvuorot:

Yleisradio, Jere Nurminen

Relation Desk, Fritjof Andersson (esitys englanniksi)

Elenia, Heini Kuusela-Opas

Ilta-Sanomat, Panu Karhunen

 

Kuva ylhäällä: Vesa Moilanen/Lehtikuva.

Aiheet: kriisiviestintä, viestintäpalvelut, Viestinnän suunnittelu, asiantuntijaviestintä

Maunu Anhava

Kirjoittaja Maunu Anhava

Liiketoimintapäällikkö, STT Viestintäpalvelut ja Lehtikuvan kuvamyynti