[fa icon="calendar'] 17.6.2019 13:58 / kirjoittaja Maunu Anhava

Yli 50 hengen joukko talousviestinnän ammattilaisia kokoontui Sanomatalon auditorioon STT Viestintäpalvelujen ja uutistoimisto Startelin yhdessä järjestämään Pörssiyhtiöiden media-aamu -tilaisuuteen. Aamupäivän mittaisessa tilaisuudessa esiintyivät toimituksen edustajat niin Taloussanomilta, STT:ltä kuin Starteliltakin.

Pörssiyhtiöiden-media-aamu-1jpg-1

STT:n Jatta Heikkinen (vas.) ja Maunu Anhava Pörssiyhtiöiden media-aamussa tiistaina 11. kesäkuuta Sanomatalon auditoriossa.

Seuraavassa kolme tärkeintä seikkaa, jotka aamupäivän annista nostamme esille:

 

1. Lisää uusia ja kiinnostavia asiantuntijoita

STT:n suunnitteleva uutispäällikkö Mikko Isotalo kertoi, että usein ajanpuutteesta johtuen toimittajat tuppaavat suosimaan entuudestaan tuttuja asiantuntijoita. Usein haastateltavaksi valikoituu sanavalmiita tyyppejä, jotka uskaltavat kommentoida tarvittaessa aiheen vierestäkin.

Startelin uutispäällikkö Martina Ahola Ubis mainitsi samasta asiasta ja toivoi, että yritysten yritykset tarjoaisivat eri toimialojen asiantuntijoita haastateltaviksi nykyistä rohkeammin. Hän ehdotti, että toimitusjohtajan haastattelua voisi tarjota Startelille esimerkiksi osavuosikatsauksen julkistamisen yhteydessä . Joka tapauksessa selvää on, että talouspäättäjien näkemyksille oman toimialan sekä laajemmin talouden kehityksestä on yhä enenevissä määrin tarvetta Startelin uutisoinnissa.

 

2. Analyysi suomalaisfirmoista kiinnostaa

Ilta-Sanomien ja Taloussanomien toimituspäällikkö Panu Karhunen sanoi, että Taloussanomien viime vuoden luetuimpien juttujen joukossa oli runsaasti artikkeleita, joissa käsiteltiin suuria kotimaisia yrityksiä, kuten Stockmannia. Analyysit eli toimittajien pidemmälle jalostetut tulkinnat näyttävät myös kiinnostavan yleisöä.

STT:n Isotalo painotti omassa esityksessään, että kiinnostavampia yrityksiä ovat kotimaiset kuluttajamarkkinoilla toimivat firmat, kuten Marimekko. Ahola Ubis Startelilta painotti myös, että Verkkokauppa.comin kaltaiset kuluttajamyyntiin erikoistuneet yritykset saavat kokoansa enemmän mediatilaa.

 

3. Medianäkyvyydessä ajoitus on kaiken A ja O

Viestijöiden kannattaa olla tarkkana ajoituksen suhteen taistelussa ansaitusta mediasta. Suurin suma lehdistötiedotteita saapuu toimituksiin aamuyhdeksältä.

Tiedote ei ole menettänyt arvoaan, vaikka sosiaalisen median vaikutus on noussut, näkee STT:n Isotalo. Maanantait ja perjantait ovat hänen mukaansa hiljaisimpia uutispäiviä.

Ahola Ubis painotti myös, että talousrintamalla maanantait ovat erityisen hiljaisia päiviä. Todella aikaisten aamujen lisäksi myös alkuiltapäivät ovat erinomaisia hetkiä taloustiedottamiseen.

 

Koko STT Viestintäpalvelujen ja Startelin tiimin puolesta lämmin kiitos vielä kaikille tapahtumaan osallistuneille.

Aiheet: tiedote ja tiedottaminen, mediaviestintä, Viestinnän suunnittelu, asiantuntijaviestintä, Pörssitiedottaminen

Maunu Anhava

Kirjoittaja Maunu Anhava

Liiketoimintapäällikkö, STT Viestintäpalvelut ja Lehtikuvan kuvamyynti