[fa icon="calendar'] 22.6.2016 13:00 / kirjoittaja Liina Nelimarkka

Tiedote_kuva_Lehtikuva.jpg

STT:n uutistoimitus ei mene kesällä kiinni! Viestijä: jos olet töissä heinäkuussa, ei tarvitse pelätä, että se olisi huono aika lähettää tiedote tai järjestää lehdistötilaisuus. Päinvastoin: jos haluaa saada tiedotteen läpi mediassa, se jopa kannattaa julkaista heinäkuussa. 

Kiinnostava sisältö ratkaisee kesälläkin 

Uutismielessä järkeville aiheille on kesälläkin tilausta, sillä uutisia tarvitaan joka päivä. Esimerkiksi kiinnostavaa, uutiseksi kelpaavaa tutkimusta voisi hyvin säästää tiedotettavaksi kesälle. 

STT:lle heinäkuu ei ole yhtä pitkää viikonloppua, vaan toimituksessa työskennellään normaalin suuruisella miehityksellä, kiitos kesätoimittajien. On siis turha pelko, ettei toimituksessa olisi toimittajia paikalla tai juttuja ei ehdittäisi tehdä. Uutiskoineisto käy heinäkuussakin! Myös perjantaisin ja maanantaisin, sillä toimituksessa ei vietetä pitkiä viikonloppuja tai lähdetä kesäperjantaisin ajelemaan mökille jo alkuiltapäivästä kuten monessa muussa työssä on mahdollista. 

Lehdistötilaisuus heinäkuussa? 

Kyllä! Viikonlopuille infoja tai tilaisuuksia ei kuitenkaan kannata ajoittaa. Viikonloppuisin toimituksen miehitys on pienempi ja osa jutuista on tehty jo ennakkoon. Sen sijaan arkipäiville lehdistötilaisuudet ovat tervetulleita, sillä infoja ei juurikaan heinäkuussa järjestetä. Viikonpäivistä erityisesti maanantaisin infoja on harvoin, joten toimittajan näkökulmasta silloin siis ehtisi hyvin paikalle. 

Innokkaat kesätoimittajat lähtevät mielellään infotilaisuuksiin ja tarttuvat aiheisiin. Aamut ovat infoille paras ajankohta, sillä silloin toimittaja ehtii kirjoittaa jutun valmiiksi saman päivän aikana. Iltapäivällä järjestettävät infot ovat ongelmallisia, niistä seuraa toimittajalle helposti ylitöitä. 

Varmista, että lisatietojen antaja on tavoitettavissa

Tiedotteessa tulisi ilmoittaa, koska lisätietoja antava henkilö on tavoitettavissa. Koska haastateltavia henkilöitä on vaikea saada kiinni, tulee lisäksi varmistua, että tiedotteeseen merkitty henkilö todellakin myös on tavoitettavissa ilmoitettuna aikana. 

Kun haluat tarkemmin suunnitella tiedotteen ajoitusta, katso suunnittelutietoja STT Pro:sta.  STT Pro:sta näet mm. tulossa olevat lehdistötilaisuudet sekä aiheet, joista STT aikoo uutisoida ja tiedon siitä, mihin tapahtumiin on menossa Lehtikuvan kuvaaja. Rekisteröidy ja kokeile ilmaiseksi täällä

Lisää vinkkejä mediaviestintään voit lukea oppaastamme, jonka saat ladattua tästä alta. 

lataa-mediavistinnan-abc

Blogin kuva: Mikko Stig/ Lehtikuva

 

Aiheet: mediaviestintä

Liina Nelimarkka

Kirjoittaja Liina Nelimarkka

Liina Nelimarkka on STT:n markkinointipäällikkö ja tämän blogin päätoimittaja.

Tilaa kirjoitukset sähköpostiisi:

New Call-to-action

Viimeisimmät kirjoitukset