[fa icon="calendar'] 9.4.2020 6:45 / kirjoittaja Jatta Heikkinen

Kasidesi_tuotantokuva (002)

Viestinnän merkitys korostuu kriisiaikoina. Kriisi luo myös mahdollisuuksia, joihin tarttumalla voi auttaa niin itseään kuin muita. Oivallus ja rohkea tuotannon salamannopea suuntaaminen uudelle alueelle koronakriisin alettua toi joensuulaiselle Vauhti Speedille huippunäkyvyyden mediassa. Se toi myös käsidesit takaisin kaupan hyllyille.

Kun suksivoiteita valmistava, yli 100-vuotias Vauhti Speed yritti koronaepidemian puhjettua hankkia käsidesejä omiin tarpeisiinsa, kaupoissa myytiin eioota. Sitten mediassa kerrottiin, että apteekit alkavat valmistaa niitä. Vauhti Speedin toimitusjohtaja Esa Puukilainen on kemian tohtori ja aiemmalta ammatiltaan ylipistotutkija. Puukilainen aloitti selvitystyön oman tuotannon mahdollisuudesta. Hän löysikin Maailman terveysjärjestö WHO:lta yrityksen tuotantoon täydellisesti istuvan reseptin. Yritys valjasti koko tuotantokoneistonsa käsidesin tuottamiseen ja päätyi valtakunnallisen median otsikoihin kerrottuaan asiasta tiedotteella 24. maaliskuuta. Aiheeseen tarttuivat muun muassa Helsingin Sanomat, Ilta-Sanomat ja Yle.

Oikein ajoitettu laadukas lehdistötiedote oli medianäkyvyyden kannalta erittäin tärkeä. Lehdistötiedote liiketoiminnan painopisteen muuttumisesta toi yhtiölle runsaasti yhteydenottoja. Laadukas tuotetiedote oli ajoitettu loistavasti ja se kiinnittyi ajankohtaisella aiheellaan ympärillämme vallitsevaan todellisuuteen.


Käsidesitiedotteen tuottama medianäkyvyys ja yhteydenotot omaa luokkaansa

Esa Puukilaisen mukaan median yhteydenottoja on tullut kaikista heidän medialle lähettämistään, suksivoiteisiin liittyvistä tiedotteista. ”Mutta sitten tähän viimeisimpään -  kyllä yhteydenottojen määrä on ollut huikea. Vaikka kaikki mediatiedotteemme on noteerattu tavalla tai toisella, tämän viimeisimmän käsidesituotannosta kertovan uutisemme näkyvyys ja yhteydenottojen määrä on ollut ihan eri kokoluokkaa,” Puukilainen korostaa.

Viestintästrategiaa kolmella tasolla

Puukilainen kertoo, että Vauhti Speed on tehnyt jo pitkään strategista viestintää niin medialle kuin yrityksen asiakkaille: ”Muutoksista ja tuotteista viestimme kolmella eri tasolla: Sosiaalista mediaa käytämme pienemmissä uutisissa. Asiakkaille tietoa tarjotaan asiakaskirjeiden muodossa, mutta myös some-viestein. Liiketoiminnan tärkeimmissä asioissa panostamme lehdistötiedotteisiin.”

Puukilainen on tyytyväinen, että esimerkiksi paikallinen sanomalehti Karjalainen ja Ylen Itä-Suomen uutiset ovat uutisoineet kiitettävästi yhtiön tiedotteiden aiheista. Tuotteet on noteerattu mediassa myös kansainvälisesti.

Utelias blogin kirjoittaja kysyy: Jääkö käsidesi tuotantoon?

”Hyvin suurella todennäköisyydellä kyllä,” Puukilainen toteaa. Suksivoiteet ovat sesonkiluonteisia tuotteita, ja siksi tuotanto on haavoittuvaista. Kysyntä riippuu mm. lumiolosuhteista.

Suksivoiteiden liikevaihdosta 2/3 tulee viennistä. Käsidesiä ei tällä hetkellä vientiin tarjota. ”Käsidesi tarjoaa tuotannollemme tukijalan ja olemme käynnistäneet selvitystyön tuotantotilojen laajentamiseksi. Hygieniaan ja puhtauteen kiinnitetään tulevaisuudessa, koronaepidemian jälkeenkin ehkä enemmän huomiota, joten kysyntää näille tuotteille tulee olemaan.
Tässä akuutissa tilanteessa me halumme varmistaa, että Suomessa ja Suomen julkisella terveydenhuollolla ja viranomaisilla on näitä käsidesejä käytettävissä. Niin paljon kuin tarvitsevat. Niin paljon kuin voimme heitä auttaa niin autamme!” Puukilainen painottaa lopuksi.


Kuva: Vauhti Speed Oy, tuotantokuva.

Aiheet: kriisiviestintä, asiakascase, tiedote ja tiedottaminen, mediaviestintä, viestinnän mittaaminen, Viestinnän suunnittelu

Jatta Heikkinen

Kirjoittaja Jatta Heikkinen

Journalistitaustainen mediaviestinnän ammattilainen, STT Viestintäpalveluiden asiakaspäällikkö.