[fa icon="calendar'] 5.11.2018 7:23 / kirjoittaja Maunu Anhava

Hube Helsinki

Sisältömarkkinointi- ja markkinointitoimisto Hube Helsingissä tehdään sisältömarkkinointia asiakasyrityksille. Kolmantena oikealta Tiina-Mari Haka ja neljäntenä oikealta Petri Läntinen. (Kuva: Aleksi Poutanen)

Sisältö- ja markkinointitoimisto Hube Helsingissä arvostetaan kuvan merkitystä lukijoiden houkuttelemisessa. Tätä nykyä kuvalla on suuri merkitys lukijoiden huomion vangitsemisessa muun muassa sosiaalisessa mediassa.

”Kuva on se keino, jolla tunteita herätetään”, kiteyttää Hube Helsingin strategi Tiina-Mari Haka.

Kun Hube Helsinki pohtii kuvitusta asiakkaansa sisältöön, valintaan vaikuttavat niin kuvan uskottavuus kuin aitouskin. Samanaikaisesti tiimissä arvioidaan, miltä kuva näyttää eri kanavissa, kuten uutiskirjeessä sekä somessa.

”Olennaista on myös, miten kuvamaailma soveltuu suunniteltuun konseptiin”, sanoo Hube Helsingin toimitusjohtaja Petri Läntinen.

 

Lehtikuvan valttina nopeus

Hube Helsinki käyttää useita erilaisia kuvalähteitä. Yritys toteuttaa kuvauksia asiakkailleen, minkä lisäksi se tekee yhteistyötä valtakunnallisen freelancer-verkoston kanssa.

Lehtikuvan kuvakaupasta Hube Helsinki nappaa kuvia etenkin silloin, kun toimitusprosessi tapahtuu nopeasti. Tyypillisesti hankalampia kuvitettavia ovat talousaiheet.

”Aika on ratkaiseva tekijä. Hyvin usein pyrimme käyttämään suomalaista visuaalista maailmaa. Amerikkalainen kuvapankkikuva ei tunnu luontevalta, jos halutaan puhutella suomalaiseen mediakuvastoon tottunutta kohdeyleisöä”, kertoo Tiina-Mari Haka.

”Olemme tehneet A/B-testausta ulkomaisella ja suomalaisella kuvalla. Olemme huomanneet, että kotimainen kuvamaailma puree usein paremmin, kun sisällöt kilpailevat huomiosta perinteisen median kuvaston kanssa esimerkiksi somessa”, hän lisää.

Niin Läntinen, Haka kuin useat muutkin työntekijät omaavat aiempaa työkokemusta kotimaisista mediataloista. Heidän arvionsa mukaan sisältömarkkinoinnissa toimitusprosessi on usein huolellisempi ja pitkäkestoisempi kuin uutispuolella, vaikka Hube Helsinki tuottaa sisältöjä asiakkailleen tarvittaessa myös pikaisesti.

”Tavanomaisesti useampi ihminen editoi ja arvioi sisällön ennen julkaisua. Yleensä poikkeuksellisen kiinnostavia ovat jutut, jossa on jokin ajankohtainen aihe, johon yhdistyy jokin yllättävä oivallus”, Haka sanoo.

”Hieno osoitus kiinnostavuudesta on se, että media tarttuu johonkin asiakkaille tekemäämme sisältöön. Niin on käynyt useita kertoja”, Läntinen kertoo.

 

Sisältömarkkinointi edelleen nousukiidossa

Sisältömarkkinointi on kokenut buumin markkinointiviestinnän alalla 2010-luvulla ja myös Hube Helsingin liiketoiminta kasvanut ripeästi viime ja kuluvana vuonna.

Läntisen mukaan kotimaiset yritykset lisäävätkin panostuksiaan sisältömarkkinointiin edelleen. Sekä analysoinnissa että suunnittelussa hyödynnetään aiempaa enemmän dataa.

”Sisällöntuotannossa osataan nykyisin yhdistää liiketoiminnalliset tavoitteet sekä yleishyödylliset asiat lukijalle”, Läntinen kiteyttää.

 

Muista myös huomioida kuvien tekijänoikeudet, kun suunnittelet kuva-asioita. Mikäli kuvien oikeudet aiheuttavat päänvaivaa, lataa maksuton oppaamme avuksesi alta: 

Mitä kuvien oikeuksista tulee tietää

Aiheet: sosiaalinen media, asiakascase, kuvat, visuaalinen viestintä

Maunu Anhava

Kirjoittaja Maunu Anhava

Maunu työskenteli syksyyn 2020 asti STT Viestintäpalveluiden ja Lehtikuvan kuvamyynnin liiketoimintapäällikkönä.