[fa icon="calendar'] 17.2.2016 10:41 / kirjoittaja Liina Nelimarkka

Marinella Ruusunen: Mitä bloggaaja toivoo tiedotteelta?

Kuva: Marinella Himari

Bloggaajat ovat tiedotteiden nouseva kohderyhmä. Millaisia tiedotteita bloggaajat sitten arvostavat? Kysyimme Suomen suosituimpiin matkablogeihin lukeutuvan Kaukokaipuun kirjoittajalta Marinella Himarilta, millainen hänen mielestään on onnistunut tiedote.

Bloggaaja ammentaa tiedotteista ideoita 

Marinella, tuttavallisemmin Nella, hyödyntää pressimateriaalia ja erityisesti tiedotteita kotimaan matkailuun liittyvissä postauksissa. Hän saa niistä ideoita retkikohteisiinsa tai ne voivat herättää mielenkiinnon tulevaa tapahtumaa tai vaikkapa uutta matkailukirjaa kohtaan.

Seikkailuistaan ja tapahtumista Nella kirjoittaa blogitekstejä, joihin hän linkittää tilanteesta riippuen tiedotteen lähettäneen brändin sivut, tapahtumasivun, palveluja tai tuotteita.

Aina tiedote ei tietenkään synnytä blogitekstiä, mutta se ei tarkoita, etteikö bloggaaja voisi hyödyntää sitä muilla tavoin. Nella jakaa usein linkkejä tiedotteissa vastaan tulleisiin asioihin omissa suosituissa sosiaaliseen median kanavissaan Facebookissa tai Twitterissä.

"Ammattimainen bloggaaja osaa hyödyntää tiedotetta yhtä hyvin kuin toimittaja"

Tiedote saa olla sisällöltään täysin sama lähettääpä sen sitten toimittajalle tai bloggaajalle. "Ammattimainen bloggaaja osaa hyödyntää tiedotetta yhtä hyvin kuin toimittaja", Nella toteaa.

Hyvän tiedotteen laatiminen on puolestaan taitolaji. 

Nellan vinkit erottuvaan tiedotteeseen:

  • Napakka otsikko. Sama sääntö pätee sekä toimittajiin että bloggaajiin: kiinnitä huomiota otsikkoon. Kekseliäs ja ytimekäs otsikko houkuttelee lukemaan pidemmälle.

  • Käytä väliotsikoita. Ne rytmittävät tiedotetta ja auttavat päättämään nopealla silmäyksellä onko tiedotteessa mielenkiintoista antia.

  • Lisää ingressi. Tuo nopeasti ilmi tiedotteen jujun.

  • Kuvat ja kuvatekstit. "Kuvat ovat ihania", Nella huokaa. Ne kiinnittävät huomion. Kuvateksti täydentää pyhän kolminaisuuden: otsikko, ingressi, kuvateksti. Niistä pitää käydä ilmi olennaisin.

  • Mielenkiintoinen sisältö. Puhdas tuotetiedote ei houkuttele. Sisällön pitää tarjota uniikki näkökulma. "Mieti itse laittaisitko tämän omaan blogiisi", Nella ohjeistaa.  

  • Älä spämmää. "Kerta riittää. Älä lähetä samaa tiedotetta moneen kertaan. Se on vain spämmäämistä".

LÄHETÄ TIEDOTE HETI – helposti ilman vuosisopimusta!

Marinella Ruusunen Suomen suosituin matkabloggaaja

Kuva: Marinella Himari

Ei se lukijoiden määrä vaan laatu - blogeilla on tarkka kohdeyleisö

Menestyvässä blogissa näkökulma on yleensä tarkkaan valittu. Näkökulman myötä muotoutuu blogin lukijakunta, joka on usein varsin uskollista, kun blogi noudattaa omaa linjaansa järjestelmällisesti.

Tarkkaan rajautuneet lukijat ovat tiedottavalle organisaatiolle potentiaalista kuluttajayleisöä. Ratkaisevaa ei ole lukijoiden määrä: pienemmällekin tiettyyn aihepiiriin vihkiytyneelle lukijakunnalle oikein kohdennettu tiedote voi bloggarin kautta tavoittaa juuri ne potentiaalisimmat vastaanottajat.

Kohdenna tiedote huolella

Kohdenna viestisi tarkoin, Nella pyytää. Tutustu etukäteen blogiin sekä sen tyyliin ja sovita viestisi sen mukaan. Kaukokaipuu on blogi reppureissaajille ja retkeilijöille. Lukijakunta on sen mukaista, eli jos tiedotteen aiheena on uusi viiden tähden luksushotelli, se todennäköisesti kannattaa kohdentaa muualle. Nella valitsee yhteistyökumppaninsa tarkoin eikä epäröi kieltäytyä tarjouksista, jos ne eivät sovi omaan tyyliin. Näin blogin luonne ei kärsi eikä lukijakunta pety.

Marinella_Ruusunen.png

Marinella Himarin Kaukokaipuu-blogi
Marinella kirjoittaa myös Retkipaikka-blogiin.

Lisää tietoa onnistuneen tiedotteen laatimisesta, kohdentamisesta ja lähettämisestä saat ilmaisesta Mediaviestinnän ABC -oppaastamme. Lataa opas:

lataa-mediavistinnan-abc

Aiheet: tiedote ja tiedottaminen

Liina Nelimarkka

Kirjoittaja Liina Nelimarkka

Liina Nelimarkka on STT:n markkinointipäällikkö ja tämän blogin päätoimittaja.

Tilaa kirjoitukset sähköpostiisi:

New Call-to-action

Viimeisimmät kirjoitukset