[fa icon="calendar'] 19.2.2021 7:45 / kirjoittaja Aku Aarnio

blogi pääkuva-1

Hyvä lehdistötiedote herättää kiinnostuksen heti alussa, koskettaa laajaa joukkoa tavallisia ihmisiä ja on tehty oikean rakenteen mukaisesti. Listaamme tässä kirjoituksessa esimerkkejä meidän mielestämme toimivista mediatiedotteista.

Tiedottajan pitää yleensä tasapainoilla onnistuneesti asiallisuuden ja huomion herättämisen välillä, kun hän on lähettämässä uutta lehdistötiedotetta. Näissä esimerkeissä tässä on onnistuttu hienosti.

Esimerkkilistalta löytyvät seuraavat tiedotteet: 

Seuraavaksi pureudumme esimerkkitiedotteiden yksityiskohtiin ja kerromme tarkemmin, miksi ne ansaitsevat paikkansa tässä blogissa.

Lataa ilmainen opas: Näin kirjoitat hyvän lehdistötiedotteen

 

Napakat ja asialliset

Usein tiedottamisessa täytyy pitäytyä tiukasti asiassa ja välttää kikkailua esimerkiksi otsikon kanssa. Toimittajien ja suuren yleisön tulee saada tiedot napakasti ja asiallisesti. Tämä koskee muun muassa viranomaistiedottamista. Esimerkki jämäkästä viranomaistiedotteesta on tämä Pirkanmaan sairaanhoitopiirin tiedote koronatilanteesta helmikuussa 2021:

"Pirkanmaan koronatilanne ja suositukset ennallaan"

Jo otsikko kertoo, että kyseessä on päivitys koronatilanteeseen ja että merkittäviä muutoksia ei ole tiedossa. Ingressissä kerrotaan kiinnostavimmat lisätiedot ja tilastot. Neutraalia ja tehokasta tiedottamista.

Toinen onnistunut esimerkki samasta aihepiiristä on Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen lehdistötiedote muuntuneen koronaviruksen leviämisvaarasta:

"Muuntunut koronavirus tarttuu herkemmin – pidä yli kahden metrin turvaväli"

Siinä otsikko kertoo teeman napakasti medialle ja antaa samalla suurelle yleisölle ohjeen turvavälistä. Tiedotteen infografiikka tukee viestiä ja herättää lukijan huomion.

THL:n tiedote on myös pituudeltaan sopivan tiivis. Tarvittavat lisätiedot löytyvät linkkien takaa, jotka on lisätty tiedotteen loppuun.

THL Muuntunut koronavirus infograafi

Kuva: THL

 

Vauhdikas verbi ja vetoava valokuva

Seuraava poimintamme hyvästä tiedotteesta on Helsingin yliopiston tiedote:

"Pimeä aina pakenee etsijöitä - suomalaistutkijat mukana uudessa jäljitysprojektissa"

Tiedotteessa otsikossa käytetty verbi on hyvin kuvaava ja ruokkii mielikuvitusta siitä, miten pimeä aina todella "pakenee" tutkijoilta. Olemme kirjoittaneet hyvistä otsikkoverbeistä muun muassa täällä. Otsikon "Suomi mainittu" -lisäys korostaa sitä, miksi vastaanottajan pitäisi lukea tämä kansainvälistä tutkimusta koskeva viesti.

Visuaalinen elementti on tiedotteessa poikkeuksellisen toimiva. Tiedotekuvan sininen hohde tuo mieleen science fiction -elokuvat ja vetää lukijaa puoleensa.

Hel yo Pimeä aine pakenee etsijöitä-1

 

Ajoitus toimii ja kehotus herättää

Tiedottamisessa ajoitus on kriittisen tärkeää. Jos tiedotteen lähettää väärällä hetkellä, toimituksissa ei välttämättä ole yhtään vapaita toimittajia käsittelemään mediatiedotetta. Olemme kirjoittaneet ajastamisesta muun muassa blogiartikkelissa Milloin ja kenelle tiedote kannattaa lähettää. Seuraava esimerkkimme, Kuluttajaliiton tiedote, on ajoitettu hyvin:

"Taloyhtiöt, kilpailuttakaa isännöintipalvelunne!"

Räväkästi otsikoitu tiedote on lähetetty poikkeuksellisen myöhään, iltakuuden jälkeen keskiviikkona. Se on kuitenkin hyvin ajankohtainen, koska samana päivänä kävi ilmi, että Kilpailu- ja kuluttajavirasto tutki mahdollista kartellia isännöintipalveluissa.

STT Viestintäpalveluiden tekemän selvityksen mukaan ajankohtaista aihetta kommentoivat tiedotteet saavuttavat hyvin medianäkyvyyttä. Tämän tiedotteen noteerasi muun muassa STT, ja uutistoimiston kirjoittaman uutisen julkaisi ainakin MTV.

Tiedotteen otsikko sisältää huutomerkin, joka on erikoinen tehokeino, jonka käyttöä on vaikea suositella useimmissa tapauksissa. Tässä se kuitenkin puolustaa paikkaansa, koska liiton suositus on yksiselitteinen ja paras ase kartelleja vastaan on aktiivinen kuluttaja. Huutomerkki alleviivaa liiton viestiä ja tuo sille lisää pontta olematta asiaton tai liioitteleva.

 

Vetoa suureen yleisöön ja tunteisiin

Aina tiedotteen asiasisällön ei tarvitse sisältää uutta ja yllättävää tietoa. Toisinaan riittää, että paketoi olemassa olevan tiedon sellaiseen pakettiin, jota toimittajat voivat käyttää yleisönsä hyödyksi tai jota tavalliset kansalaiset tulevat innolla lukemaan suoraan tiedottavan organisaation omaan viestintäkanavaan, oli se sitten oma verkkosivu, sosiaalinen media tai uutishuone tiedoteportaalissa.

Kaksi STT Info -portaalissa runsaasti lukukertoja kerännyttä tiedotetta ovat hyviä esimerkkejä tiedotteista, jotka houkuttelevat isoa yleisöä. Ensimmäisen julkaisi Työeläkeyhtiö Elo kesäkuussa 2020:

"Moni jää kesän koittaessa eläkkeelle - nämä neljä asiaa muuttuvat eläkkeen alkaessa"

Tiedote on jälleen otsikoitu vetävällä tavalla - se on muodoltaan median suosimien "klikkiotsikoiden" kaltainen - ja varmasti moni eläkeikää lähestyvä innostuu klikkaamaan. Klikkiotsikot tiedotteissa ovat hieman kiistanalainen ratkaisu, koska ne voivat ärsyttää toimittajia varsinkin, jos katetta otsikolle ei löydy. Tässä tapauksessa otsikko kuitenkin toimii hyvin.

Tiedotteen rakenne eli neljän muuttavan seikan luettelo on lukijalle helppo ymmärtää ja houkuttelee lukemaan tekstin loppuun saakka.

Tiedotteessa on käytetty valokuvaa, mikä lisää sen kiinnostavuutta ja koska kyseessä on kuva ihmisestä, myös inhimillinen merkitys korostuu - tavallinen ihminen on tässä antamassa neuvoja, ei mikään byrokraattinen organisaatio.

Toinen kovasti sivulatauksia kerännyt tiedote STT Info -portaalissa oli Kotona Asuen Suomen Seniorihoivan tiedote:

"Kukkalahjoitukset tuovat jouluiloa vanhusten korona-ajan yksinäisyyteen"

Kyseessä on kampanja, jossa ihmiset pystyivät lahjoittamaan kukkia kukkakauppojen kautta yksinäisille vanhuksille.

Tiedote on suosittu, koska se vetoaa suureen joukkoon ihmisiä, jotka tietävät vanhusten kärsivän yksinäisyydestä erityisesti koronakriisin aikana. Käyttökelpoiset sitaatit sekä runsas visuaalinen materiaali tukevat tiedotteen menestystä.

 

Yhteenveto

Esimerkkimme hyvistä tiedotteista osoittavat, että onnistumiseen on monta reittiä. Tärkeää on tunnistaa organisaation omat tavoitteet ja noudattaa tiedotuksellista linjaa. Samalla tulee tunnistaa kunkin tiedotteen erityislaatuisuus. Mikä juuri tässä tiedotteessa voisi vedota toimittajiin tai suureen yleisöön?

Yhteistä kaikille esimerkiksi nostetuille tiedotteille on tarpeellisten elementtien läsnäolo. Lisäksi otsikoihin on panostettu, mikä on erityisen tärkeää. Tiedotteiden kieli on selkeää ja kuvia on käytetty fiksusti. Myös yhteystiedot löytyvät kaikista tiedotteista, mikä on hyvin tärkeää median halutessa lisätietoja aiheesta. Yhteyshenkilön on oltava tavoitettavissa heti tiedotteen lähdettyä lisäkysymysten varalta. 

 


Autamme mielellämme tiedotteen kirjoittamisessa STT Sulka -palvelumme kautta. Jos haluat hoitaa kirjoittamisen itse, mutta kaipaat varmuutta tiedotteen rakenteeseen ja sisältöön, suosittelen lataamaan maksuttoman tiedotepohjamme klikkaamalla alta!

 

LATAA TIEDOTEPOHJA

 

Blogin pääkuva: Lehtikuva / Martti Kainulainen

 

Aiheet: tiedote ja tiedottaminen, mediaviestintä, Viestinnän suunnittelu, visuaalinen viestintä

Aku Aarnio

Kirjoittaja Aku Aarnio