[fa icon="calendar'] 8.5.2018 15:48 / kirjoittaja Jatta Heikkinen

Copy of Linnanmäki

Suomessa lienee vain yksi organisaatio, jossa ammattimaista viestintää tehdään hupitwist-otteella ja taikapölyllä kuorrutettuna. Alaisia kutsutaan hupimestareiksi ja toimittajat pistetään pyörimään.

Markkinointiviestintäjohtaja Rilla Engblom vetää Linnanmäen viestintää hymy herkässä ja vuosikello viritettynä. 

Rilla_Engblom (003)-1Tapasin Rilla Engblomin (kuvassa oikealla) Lintsin avajaisten jälkeisellä viikolla uuteen päivään heräävässä huvipuistossa.

Entisenä lintsiläisenä (olin Lintsillä 90-luvulla pari kesää juontajana ja näyttämömestarina) tunsin lämpimiä takautumia, kun koululaisryhmä jo odotti portin ulkopuolella. 

”Reippaat 3 vuotta sitten tulin Lasten Päivän Säätiölle eli Linnanmäelle. Vastuualueeseeni kuuluvat viestintä, markkinointi, yritysmyynti ja kuluttajamyynti eli lipunmyynti. Eli aika iso paletti.”

Rilla Engblomia on valmentanut matkailualalle mm. 10 vuoden työrupeama Messukeskuksessa.

Suunniteltua viestintää ja nopeaa reagointia   

Viestinnän suunnittelu uudelle kaudelle aloitetaan syksyllä vähän ennen kuin huvipuisto menee kiinni.

”Tehdään vuosikello, joka kertoo, missä kohtaa viestitään mitäkin. Totta kai viestintä on myös reagointia nopeasti, eikä aina voi mennä suunnitelman mukaan. Mutta sitten palataan alkuperäiseen suunnitelmaan.”

Miten hyväntekeväisyys ja toimintanne Lasten Päivän Säätiön omistamana vaikuttaa viestintäänne?

”Kyllähän se vaikuttaa. Ihmiset luottavat siihen, että toimimme arvojemme ja missiomme mukaisesti. Jos jokin päätöksemme ei tunnu reilulta, niin kuulemme siitä heti asiakkailtamme hyvinkin nopeasti.” 

Tiedottamisessakin lintsiläiset ovat ammattilaisia:

Tiedote on meille todella tärkeä väline. Tiedotamme paljon. Se on nopea väline saada asioita laajaan julkisuuteen.  Tiedote on edullinen ja sillä tavoitetaan isoja massoja nopeasti.” 

Linnanmäen tiedotteet jaetaan STT Infon kohdennettujen sähköpostijakeluiden lisäksi suoraan medioiden omiin toimitusjärjestelmiin.

Sosiaalisen median kanavat ovat yhä tärkeämpiä asiakaspalvelun kanavia, joiden kautta asiakkaat haluavat saada nopeita vastauksia, myös iltaisin ja viikonloppuisin. Tämä on myös viestinnällinen haaste.

Tavoitteena positiivinen julkisuus ja yhdessä tekemisen riemu

”Viestinnässämme laadulliset tavoitteet ovat tärkeämpiä kuin numeraaliset. Haluamme positiivista julkisuutta ja saada sitä kautta viestejämme läpi monelle eri kohderyhmälle.” Ihmisille on muodostunut valtava tunneside ja rakkaussuhde Linnanmäkeen ja toki tunnetta toki Linnanmäki tahtoo vahvistaa. Linnanmäki haluaa olla Helsingin hauskin kaupungin osa ja paikka, jossa yhdessä tekeminen on tärkeää. ”Koska nettimaailmassa ollaan yhä vähemmän kasvokkain tekemisissä, haluamme, että tämä on paikka, jonne voi tulla perheen kanssa, kaveriporukalla tai vaikkapa työporukalla. Kehitämme puistoa niin, että Linnanmäeltä löytyy aina yhdessätekemistä.”

Miten mittaatte viestintäänne?

”Mittaamme koko ajan, millaista kokonaisjulkisuutta saamme ja mistä asiakkaamme puhuvat. Myös numerot ovat tärkeitä. Seuraamme some-kanavissa niin määrää kuin laatua. Otamme aktiivisesti osaa keskusteluun, kun on tarvetta. Seuraamme, kuinka paljon saamme mediaosumia ja millaisissa medioissa, ja laskemme julkisuuden arvon. Kaikki tämä kertoo meille, miten olemme onnistuneet.”

Toimittajat pyörimään – laitteet viestinnän painopisteinä

Toimittajat useimmiten kutsutaan kauden päälehdistötilaisuuteen huhtikuun alkuvaiheessa. Uudistukset ja uutuudet kiinnostavat eniten ja toimittajat saavat tilaisuuden testata uudet laitteet ja palvelut, jotta pystyvät niistä oman kokemuksensa kautta kertomaan ja kirjoittamaan. ”Toimittajat siis pistetään pyörimään!” naurahtaa markkinointiviestintäjohtaja ystävällisesti.

Engblomin mukaan Linnanmäki on valottanut tämän vuoden viestinnässään myös ensi kautta. ”Teemme vuonna 2019 jättimäisen investoinnin, joka on ratalaite Taiga. Taigasta tulee sekä Linnanmäen historian että Suomen huvipuistohistorian suurin investointi, yli 10 miljoonaa euroa. Taiga on kansainvälisesti verrattavissa huimiin ratalaitteisiin.” Rakennustyöt alkavat näkyä huvipuistossa jo tämän kesän aikana.

Vekkulaa kaipaamaan jääneille tulee tänä kesänä tilalle Pellen talo. Uusi Vekkula valmistuu vuonna 2021. Muita viestinnän painopisteitä ovat uudistuvat ravintolapalvelut ja esteettömyys. Esimerkiksi Propelliin on tulossa uusi esteettömyysvaunu, johon asiakas pääsee rullaamaan suoraan pyörätuolilla. Alueesta on tehty myös esteettömyyskartta.

Pohjoismaisessa huvipuistotarjonnassa eroja 

Pohjoismaiset huvipuistot pitävät aktiivisesti yhteyttä ja yhteistyötä tehdään. Eroja puistoissa löytyy. Esimerkiksi Tanskan Tivolissa keskitytään enemmän ohjelmatarjontaan ja 80 % kävijöistä on ulkomaalaisia turisteja, kun taas Linnanmäellä kävijät tulevat suurimmaksi osaksi Suomesta.  Ja Lintsillä kiinnostavat nimenomaan laitteet ja pelit.

Suurin osa ulkomaisista turisteista saapuu Linnanmäelle Virosta, Venäjältä ja Ruotsista. Virossa ei huvipuistoa ole omasta takaa, joten Linnanmäki houkuttaa. Myös luokkaretket Virosta ovat lisääntyneet. Lisäksi on havaittu, että kiinalaisia matkailijoita piipahtaa yhä useammin myös Linnanmäellä.

Hupitwist!

Niin, mikä ihmeen hupitwist? Engblom kertoo: ”Hupitwist on linnanmäkeläinen tapa viestiä: oma ote, jolla voimme kertoa asioista hiukan ”kieli poskessa,” eli hauskalla tavalla. Aika harvassa yrityksessä tämä on sallittua! Viestintämmekin on kuorrutettu ikään kuin taikapölyllä…”

Kauden 2017 kävijämäärä oli 1,1 miljoonaa. Mikä mahtaa olla Engblomin arvaus tälle kaudelle:

”Kyllähän se yli miljoona on – vaikea arvata kuinka paljon, mutta joka tapauksessa yli miljoona!”

Kuvat: Rilla Engblomin kuva: Linnanmäki, blogin pääkuva: Emmi Korhonen / Lehtikuva

Logo Lehtikuva

Mikä tiedotteen rooli on nykyaikaisessa, strategisessa viestinnässä? Lataa ja lue artikkelistamme tästä alta: 

Artikkeli: Tiedottamisen rooli strategisen viestinnän välineenä 

Aiheet: mediaviestintä, tiedote ja tiedottaminen, Viestinnän suunnittelu

Jatta Heikkinen

Kirjoittaja Jatta Heikkinen

Journalistitaustainen mediaviestinnän ammattilainen, STT Viestintäpalveluiden asiakaspäällikkö.