[fa icon="calendar'] 4.9.2020 6:45 / kirjoittaja Maunu Anhava

Ulvilassa päämajaansa pitävä automaatiojärjestelmien toimittaja Cimcorp on viime vuosina kasvattanut toimintaansa merkittävästi. Markkinointiviestintäpäällikkö Anna-Mari Vuollet kertoo, että Cimcorpin viestinnän tavoitteet vaihtelevat kohderyhmien mukaan. Samanaikaisesti viestinnän tavoitteet pohjautuvat liiketoiminnallisiin tavoitteisiin.

Cimcorp-Anna-Mari Vuollet-1

”Työnantajaimago on meille tärkeää. Voi sanoa, että kaikki mediaviestintä on samanaikaisesti myös viestintää henkilökunnallemme ja potentiaalisille työntekijöille”, Vuollet luonnehtii.

Valtaosa Cimcorpin myynnistä tulee ulkomaisilta asiakkailta, vaikka kotimaassa asiakkaisiin lukeutuvat muun muassa Olvi, Sinebrychoff, Fazer sekä Nokian Renkaat. Cimcorpin liikevaihto viime vuonna oli 130 miljoonaa euroa, ja nyt elokuussa yhtiö julkisti laajan yhteistyösopimuksen espanjalaisen ruokakauppaketjun Alimerkan kanssa.

”Pyrimme myös korostamaan koko Satakunnan alueen elinvoimaisuutta. Käytämme mahdollisimman paljon paikallisia alihankkijoita ja suomalaisia (tavaran)toimittajia, joten talousvaikutukset ovat suuret”, Vuollet sanoo.

Tärkeimmässä paikallismediassa eli Satakunnan Kansassa Cimcorpin kehitystä onkin seurattu Vuolletin mukaan tarkasti viime vuosina. Cimcorpin juuret Satakunnassa juontavat juurensa 70-luvun puoliväliin, jolloin nykyisin japanilaisomistuksessa oleva yhtiö tunnettiin vielä nimellä Rosenlew Automation.

Valtakunnallinen media on taasen ensisijaisesti kiinnostunut työllistämisvaikutuksista. Ulkomaisissa erikoisjulkaisuissa, kuten rengasteollisuuden lehdissä, yhtiö on laajemmin esillä nimenomaan automaation asiantuntijana.

”Kansainvälisesti kysytään, mikä on se palvelu, joka erottaa meidät kilpailijoistamme. Emme ole halvin ratkaisu, mutta laadun takia elinkaarikustannukset alenevat, kun kustannuksia tarkastellaan viiden tai kymmenen vuoden aikajänteellä”, Vuollet kuvailee.

 

STT Infosta etenkin kansallista näkyvyyttä

 

Vaikka koronakriisin aikana tiedotusvälineissä kaivataan myös positiivisia talousuutisia, medianäkyvyyden saaminen on usein erittäin työlästä ja haastavaa. Vuollet nostaa esille yhden esimerkin viime vuodelta.

”Kun (keväällä 2019) julkistimme yli 120 miljoonan euron kaupan (espanjalaisen vähittäiskauppaketjun) Mercadonan kanssa, sitä ei noteerattu yhdessäkään valtakunnallisessa mediassa”, Vuollet kertoo.

”Yksittäisen tiedotteen näkyvyys ei kuitenkaan ole ratkaisevaa, koska kokonaisuudessaan kyse on pitkäjänteisestä mediasuhteiden rakentamisesta”, Vuollet lisää.

Vuollet näkee, että STT Info -tiedotejakelupalvelun käyttäminen tuo Cimcorpille kansallista näkyvyyttä. Hän kiittelee myös STT Infon raportointityökalun ominaisuuksia.

”Yhteistyö on koko ajan ollut todella mutkatonta ja sujuvaa. Työkalu on tosi helppokäyttöinen ja siinä on sopivasti joustavuutta. Esikatselu ja kohderyhmien määrittäminen käy vaivattomasti”, Vuollet kuvailee.

”Koen, että työkalua pystyvät tarvittaessa käyttämään muutkin kuin viestinnän ammattilaiset.”

 

Lue lisää asiakastarinoitamme:

Käsidesi pesi suksivoiteet ja sai huikean medianäkyvyyden

Luotettavuus on tärkeää Digitalle yllättävissä tilanteissa

Aiheet: asiakascase, tiedote ja tiedottaminen, mediaviestintä, Ruuhkasta läpi

Maunu Anhava

Kirjoittaja Maunu Anhava

Liiketoimintapäällikkö, STT Viestintäpalvelut ja Lehtikuvan kuvamyynti