[fa icon="calendar'] 5.11.2020 7:15 / kirjoittaja Jatta Heikkinen

Jutta_Vetter_blogikuva2_1_web

”Päätin perustaa yhtiöni, kun ymmärsin, että markkinoilla on kova tarve kokonaisvaltaiselle, on demand -tyyppiselle viestintätoimistolle. Näin syntyi Vetter Communications Oy. Sen sijaan, että yritysmaailmassa jouduttaisiin ostamaan hajanaisesti yhdeltä toimijalta yhtä ja toiselta toista, asiakas saa merkittäviä ja kustannustehokkaita synergiaetuja, kun voidaan ostaa kaikki viestintäpalvelut yhdestä paikasta, tarvittaessa myös monikielisesti." Näin toteaa Jutta Vetter, joka kertoo tässä blogissamme yrityksensä tarinan omalla äänellään.

"Itselläni on noin 20 vuoden tausta liike-elämästä ja viestintäalasta, lähes kaikista sen osa-alueista. Olen toiminut aiemmin urallani viestintäpäällikkönä, tiedottajana, copywriterina, kääntäjänä, tulkkina, kieli- ja viestintäkouluttajana ja toimittajana. Minulla on neljä täyttä työkieltä: suomen lisäksi saksa, ruotsi ja englanti. Isäni on saksalainen ja äitini suomalainen, ja olen käynyt ruotsinkielisen peruskoulun ja lukion. Englannin kielestä innostuin jo alle 10-vuotiaana, kun kuulin ensi kertaa Elviksen musiikkia. Lisäksi puhun jonkin verran espanjaa ja ranskaa. Koulutustaustani on pääosin käännöstieteen puolelta ja kaikki työkieleni ovat täysin äidinkielen tasoisia.

Asiakkaan onnistumiset antavat minulle yrittäjänä suuria onnistumisen tunteita. Joka kerta, kun saadaan iso mediatärppi, koen itsekin onnistuneeni.

Mediatiedotuksessa kiehtovaa on myös se, että vaikka olen tehnyt töitä sen parissa vuosikymmeniä, kristallipallo ei silti aina kerro totuutta. Koskaan ei voi tietää minkälainen muu uutispäivä on ja mikä uutinen menee läpi milloinkin ja millä laajuudella. Olen kuitenkin sitä mieltä, että laadukkaalla tekemisellä ja hyvillä työkaluilla voi vaikuttaa asiaan paljonkin.”

Julkaisutahti tihenee ja kohdistamisen merkitys korostuu

”Mediaviestintä on merkittävä osa liiketoimintaamme. Perinteisemmän tiedotejakelu- ja pressikontaktointityön lisäksi järjestämme asiakkaillemme tarvittaessa isojakin lehdistötilaisuuksia, ja meillä on myös kokemusta kansainvälisten lehdistövierailuiden järjestämisestä ja emännöimisestä. 

Korona mullisti meidänkin toimintamme, vaikka kaikki on sujunut hyvin. Olemme jopa onnistuneet kasvattamaan myyntiämme ja nyt korostuu se, että teemme pitkäjänteistä yhteistyötä luottokumppanuusajattelulla. Yli 80 prosenttia asiakkuussuhteistamme on pitkäaikaisia.

Korona vaati nopeita suunnanmuutoksia. Monet projektit seisahtuivat, kunnes kurssia muutettiin muuttuneiden olosuhteiden takia. Kiveenhakatut suunnitelmat eivät toimi yritysmaailman viestinnässä, vaan pitää osata reagoida nopeastikin muuttuviin tilanteisiin.

Olen kuullut, että osa toimijoista alalla on ylilaskuttanut koronan aikana. Minusta se ei ole eettisesti oikein. Poikkeusolot ja sen ympärillä tapahtuva kriisiviestintä ei ole lisärahastamisen paikka – päinvastoin. Se on se hetki, jolloin asiakkaan kanssa pitää puhaltaa yhteen hiileen entistäkin tiiviimmin. Vain näin voidaan yhdessä onnistua.

Media- ja viestintäala on kovassa murroksessa. Tulevaisuudessa yksi vaikuttava tekijä on se, että julkaisutahti on vielä entistäkin tiiviimpi. Informaatiota on tarjolla vielä entistä suurempi määrä.

Uskon, että tämän takia tulevaisuudessa viestinnässä kohdistaminen on entistäkin tärkeämpää. Viestintä on myös suhdetoimintaa ja täytyy tietää, ketä lähestyä.

Lisäksi ammattitaitoisen kirjoittamisen merkitys nousee. Tiedotteen täytyy olla laadittu selkeästi ja kirkkaasti.

STT Infosta saumaton apu

”Minulle on viestinnän ammattilaisena ensiarvoisen tärkeää, että käyttämäni työkalut toimivat saumattomasti ja saan niistä kaiken sen irti, mitä tarvitsen asiakkaideni medianäkyvyyden saavuttamiseksi. Lisäksi arvostan hyvää asiakaspalvelua, ja STT:n kanssa asiointi on aina ystävällistä, ripeää, toimivaa ja tehokasta. Voin lämpimästi suositella STT Viestintäpalveluita sekä STT Infoa kaikille, jotka haluavat laadukkaan ja ammattimaisen työkalun.

Vankasti kotimaan mediakentällä toimimisen lisäksi olemme tehneet asiakkaillemme myös kansainvälistä mediatiedotusta STT:n kumppanin BusinessWiren kautta, jonka tuloksena asiakkaamme uutinen noteerattiin muun muassa Yahoo Newsissa.”

Kuva: Tiina Leivo

 

ilmainen-opas-medianakyvyytta-nollasta-sataan

 

Aiheet: maineenhallinta, asiakascase, tiedote ja tiedottaminen, viestintäpalvelut, viestinnän mittaaminen, Viestinnän suunnittelu, kansainvälinen mediaviestintä, asiantuntijaviestintä

Jatta Heikkinen

Kirjoittaja Jatta Heikkinen

Journalistitaustainen mediaviestinnän ammattilainen, STT Viestintäpalveluiden asiakaspäällikkö.