[fa icon="calendar'] 16.11.2018 15:03 / kirjoittaja Maunu Anhava

Digita-Ylläs

Digitan tv- ja radiomasto Yllästunturilla Kolarissa. (Kuva: Digitan oma kuva-arkisto)

Verkko-operaattori Digitan radio- ja tv-verkot toimivat moitteettomasti 99,99 % ajasta. Poikkeamat aiheuttavatkin Digitan viestinnässä nopeaa reagointia median suuntaan. Proaktiivisuus eli ennakointi aina kun mahdollista, yllättävissä tilanteissa reaktiivisuus ja kansalaisten nopea palvelu. Näihin sanoihin tiivistyvät Digitan markkinointi- ja viestintäjohtajan Minna Flinkin mukaan häiriöistä viestimisen ydintoiminnat.

Digita on kotimainen viestintäverkkoyhtiö, joka välittää radio- ja tv-ohjelmat kaikille suomalaisille sekä tarjoaa IoT (Internet of Things)- sekä DataCenter-palveluja. Erityisesti tv- ja radiotoiminnan luonteesta johtuen Digitan viestintä kohtaa silloin tällöin yllättäviä häiriötilanteita, joista tulee kertoa nopeasti ja kattavasti kaikille kiinnostuneille.

”Yllättävät tilanteet voivat tulla milloin vain, vaikka keskellä yötä. Meidän täytyy kertoa nopeasti tilanteesta mihin vuorokauden aikaan tahansa. Tiedotteessa kerromme vaikutusalueen, syyn ja alkamisajankohdan sekä arvioidun aikataulun korjaukselle”, Flink kertoo. Myös Digitan nettisivuilta löytyvä karttapalvelu kertoo reaaliajassa verkon tilanteen.

Yllättäviin tilanteisiin saattavat olla syynä häiriöt tietoliikenteessä, lähetysjärjestelmissä tai esimerkiksi poikkeuksellinen säätila, kuten radiokeli, joka vaikuttaa tv-vastaanottoon. Nopeaa reagointia edellyttävissä tilanteissa on tärkeää, että mediaviestinnän työkalut toimivat luotettavasti. Digita on käyttänyt tiedotejakeluunsa STT Infoa jo vuosia.

”Olemme olleet tyytyväisiä palvelun luotettavuuteen. Myös työkalusta saatavista tilastoista ja raporteista on ollut meille hyötyä”, Flink kertoo.

 

Valtava taajuusmuutosprojekti onnistui

 

Erityisen iso urakka Digitan mediaviestinnässä oli kesästä 2015 aina tammikuuhun 2017 saakka ulottunut taajuusmuutosprojekti. Digitan UHF-taajuusalueen antenni-tv-verkossa tehtiin puolentoista vuoden aikana lähetystaajuuksien muutostöitä, jotka koskettivat valtaosaa suomalaisista antenni-tv-katsojista.

”Lähetimme projektin aikana yli 500 tiedotetta. Se oli monivaiheinen prosessi, joka oli lopulta kaiken kaikkiaan onnistunut vähäisen kriittisen palautteen perusteella”, Flink kuvailee.

”Aloitimme taajuusmuutostyöt Pohjois-Suomesta ja päätimme työt Turkuun. Tärkeää oli paikallismedian kanssa tehty yhteistyö kuluttajien informoinnissa”, jatkaa Flink.

Digita kertoo mediaviestinnässään runsaasti myös uuden teknologian kehityksestä, kuten hybridi-tv:stä, IoT-liiketoiminnasta ja Data Center-liiketoiminnasta.

Flinkin mukaan mediaviestinnässä pääpaino on aiempaa enemmän teknologisen kehityksen luomissa mahdollisuuksissa kansalaisille ja yrityksille.

 

Katso tästä video Digitan tv- ja radiomastosta talvella Ylläksellä

Katso tästä video Digitan tv- ja radiomastosta kesällä Lahdessa

Aiheet: Viestinnän suunnittelu, mediaviestintä, kriisiviestintä, viestintäpalvelut

Maunu Anhava

Kirjoittaja Maunu Anhava

Liiketoimintapäällikkö, STT Viestintäpalvelut ja Lehtikuvan kuvamyynti