[fa icon="calendar'] 22.2.2022 8:00 / kirjoittaja Jaakko Kilpeläinen

Yhteishyvä_Sanna_Suokko_Toimituspäällikkö_kuva_Jouni Harala

Viestinnässä kannattaa huomioida paitsi journalistiset julkaisut, myös asiakas- ja yhteisömediat. Oikein tiedottamalla kaupallisistakin viestintäkanavista voi saada ansaittua huomiota, ja osa niistä tavoittaa varsin laajan yleisön. Hyvä esimerkki tästä on S-ryhmän asiakaslehti Yhteishyvä, jonka 2,2 miljoonaa lukijaa tekevät siitä Suomen suurimman aikakauslehden. Toimituspäällikkö Sanna Suokko kertoo, millaisella mediaviestinnällä voit päästä läpi Yhteishyvän tiukasta seulasta.

 

Mitä tiedottajan kannattaa tietää ennen yhteydenottoa Yhteishyvän toimitukseen?

”Vaikka teemme asiat journalistisella kärjellä, meillä on agenda, joka on S-ryhmän agenda. Paitsi että sisältöjemme on palveltava asiakasta, niissä on myös oltava yhteys joko liiketoimintoihimme tai yritysmuotoomme eli osuustoimintaan. Sehän tarkoittaa, että aiheita on tosi paljon. Meillä on liiketoimintoja kehdosta hautaan. Lisäksi pyrimme kertomaan, mitä osuustoiminta on ja miten se eroaa muista yritysmuodoista.”

”Keskustelussa on yhteiskunnallisia tasoja, joissa S-ryhmä haluaa profiloitua. Yksi tärkeä teema on suomalainen ruoka. Toinen on ilmasto: meillä on kunnianhimoinen tavoite olla hiilinegatiivinen vuonna 2025. Jutun aihe voi linkittyä myös ihmisiin ja kulttuuriin. Olemmehan Suomen suurin yksityinen työnantaja ja työmme hedelmät eivät valu osinkoina ulkomaisille omistajille, vaan jäävät SuomeenYhdessä asiakasomistajiemme kanssa missiomme on rakentaa Suomesta vieläkin parempi paikka elää."

"Esimerkki kiinnostavasta ja S-ryhmän toimintaan kytkeytyvästä aiheesta on Helmi-vauva, josta kirjoitimme viime vuonna. Helmi sai uuden sydämen uudessa lastensairaalassa, jonka rakentamiseen S-ryhmä oli lahjoittanut miljoonan. Tämä tarina ei tosin löytynyt tiedotteesta vaan toimittajan työn tuloksena.”

 
Miten yhteydenotto toimitukseenne kannattaa ajoittaa?

”Teemme painettua lehteä kuukausien etunojassa. Esimerkiksi syys-lokakuun taitteessa taitamme jo joulukuun lehteä ja teemme vuosisuunnitelmaa seuraavalle vuodelle. Eli jos toiveena on näkyä painetussa lehdessämme, kannattaa ottaa yhteyttä hyvissä ajoin etukäteen. Ruokasisältöihin keskittyvässä digissä eli yhteishyva.fi:ssä on lyhyempi aikajänne.”

”Tosin kaikkia printinkään aiheita emme lyö lukkoon vuotta ennen, vaikka isot teemat lyömmekin. Voi olla, että esimerkiksi joulukuun lehden Tuotteen takana -juttupaikalta puuttuu vielä alkusyksystä aihe. Jos joku porotilallinen tai pohjoisen kalastaja keksii tuotevalikoimaamme liittyvän aiheen, jonka uskoo sopivan joululehteen, lyhyemmälläkin aikajänteellä saattaa saada jutun läpi.”

 

Mitkä ovat yleisiä virheitä, kun tiedottajat ja muut yrittävät saada ansaittua näkyvyyttä Yhteishyvästä?

”Ehkä yleisin on, ettei Yhteishyvän ymmärretä olevan S-ryhmän asiakasmedia. Näkökulman pitäisi olla uusi ja fiksu, ja sen pitäisi liittyä meihin. Meille voidaan tarjota huikeaa tarinaa vaikkapa elämänmuutoksen tehneestä tyypistä, mutta mikään ei yhdistä tarinaa S-ryhmään.”

”Tiedottajan kannattaa ymmärtää, että mediat ovat tiukasti konseptoituja. Jos haluaa tehdä mediaviestintää, kannattaa tuntea ne mediat, joista haluaa näkyvyyttä. Jo muutaman numeron lukaisemalla saa käsityksen konseptista. Silloin voi räätälöidä aiheensa esimerkiksi tietylle juttupaikalle ja ottaa toimitukseen yhteyttä henkilökohtaisesti. Näin saa asialleen paremman huomioarvon kuin perinteisellä, laajan jakelun pressitiedotteella. Yhteishyvä poimii aiheita tiedotteista aika vähän, koska oman median tekemisessä jokaisen sisällön on oltava perusteltu ja puhutteleva paitsi asiakkaalle, myös kaupparyhmälle.”

Lue myös: MTV:n Heli Uusimaa: Kuinka päästä tiedotteella Maikkarin uutisiin?

ilmainen-opas-medianakyvyytta-nollasta-sataan

Kuva: Jouni Harala

Artikkelia on päivitetty 22.2.2022. Alkuperäinen teksti ja haastattelu on tehty lokakuussa 2020. 

Aiheet: tiedote ja tiedottaminen, mediaviestintä, viestintäpalvelut, lehdistötilaisuus, asiantuntijaviestintä

Jaakko Kilpeläinen

Kirjoittaja Jaakko Kilpeläinen

Jaakko Kilpeläinen on Näkyy ja Kuuluu -viestintätoimiston perustaja. Hän on kirjoittanut kirjan Ansaittu julkisuus – kaikki olennainen mediaviestinnästä (Alma Talent 2020).