20.6.2018 7:00

Esittelyssä uutiskuvaaja Martti Kainulainen: En naura nauravien kanssa

Lue Lisää
15.6.2018 10:26

[Vieraskynä] Viestinnän tulevaisuus on jo täällä

Me rakennamme tänään huomisen viestintää. Mutta miltä huomisen viestintä näyttää tämän päivän linssien läpi tarkasteltuna? Viestinnän ammattilainen ei voi olla sivuuttamatta ainakaan seuraavia kolmea megatrendiä, joiden vaikutus näkyy niin ihmissuhteiden kuin yritysstrategian tasolla. Jakamisen kulttuuri, maailman teknologisoituminen ja viestinnän määrällinen kasvu muuttavat sekä maailmaa että meitä sen mukana.

Lue Lisää
8.6.2018 15:14

Esittelyssä uutiskuvaaja Jussi Nukari: Valokuvaus on kuin pianonsoittoa

Jussi Nukari on useaan otteeseen palkittu uutiskuvaaja, joka pohtii tässä artikkelissa suhdettaan valokuvaukseen. Nyt alkavassa juttusarjassa avaamme uutiskuvaajien näkökulmaa alati muuttuvaan kuvakieleen ja visuaaliseen maailmaan.

Lue Lisää
29.5.2018 10:21

Vaasan Sähkö taitaa viestinnän – tavoitteena markkinaosuuden kasvattaminen

Ei pitäisi kenenkään mennä aliarvioimaan pohjalaisten intohimoja. Itsekin Vaasassa vuosia sitten asuneena tulin yllätetyksi vierailullani Vaasan Sähköllä. Sellainen tunteen palo on vaasalaisilla energiaan, että muu Suomi voi olla hyvästä syystä varuillaan. Suomen vaasalaisinta sähköä käyttää nykyään myös tuttavani Vantaalla. Yhtiön tavoitteena onkin kasvattaa markkinaosuutta edelleen.

Lue Lisää
15.5.2018 10:21

Kansainvälisyys ja visuaalisuus nousevia trendejä Espoon kaupungin viestinnässä

Monipuolisuus ja nopeus. Näihin kahteen sanaan tiivistyvät suurimmat muutokset, joita Espoon kaupungin viestintäjohtaja Satu Tyry-Salo on kohdannut sen jälkeen, kun hän aloitti työssään vuonna 2006.

Lue Lisää
8.5.2018 15:48

Linnanmäki tekee ammattimaista viestintää taikapölyllä kuorrutettuna

Suomessa lienee vain yksi organisaatio, jossa ammattimaista viestintää tehdään hupitwist-otteella ja taikapölyllä kuorrutettuna. Alaisia kutsutaan hupimestareiksi ja toimittajat pistetään pyörimään.

Markkinointiviestintäjohtaja Rilla Engblom vetää Linnanmäen viestintää hymy herkässä ja vuosikello viritettynä. 

Lue Lisää
2.5.2018 10:52

Ajoituksen merkitys korostuu mediaviestinnässä

Päätösten onnistuminen riippuu suuresti ajoituksesta. Asiakkaamme kysyvät usein tiimiltämme STT Viestintäpalveluissa, mikä on kaikista paras hetki lehdistötiedotteen julkaisemiseen. 

Lue Lisää
23.4.2018 9:48

Visuaalinen viestintä: värien vaikutus kuvien tulkinnassa

Väreillä ja värien sävyillä luodaan merkityksiä ja mielleyhtymiä yhdessä käytetyn kielen kanssa. Viestijänkin on hyvä olla tietoinen siitä, miten värien käytöllä voi vaikuttaa. Tekstin ja kuvien värimaailmojen ja niiden luomien mielikuvien tulisi toimia yhdessä ja tukea tavoiteltua viestiä

Lue Lisää
9.4.2018 13:14

Kuinka kirjoittaa hakukoneoptimoitu tiedote?

STT Info -tiedotesivuston kehitystiimin asiantuntijat tietävät, miten sivustolla julkaistut tiedotteet toimivat  hakukoneiden näkökulmasta ja millä logiikalla tiedotteet hakukoneilla löytyvät. Tässä blogitekstissä heidän vinkkejään siihen, miten varmistat, että tiedotteesi löytyy hakukoneilla. 

Lue Lisää
22.3.2018 9:43

Matka kuvien ytimeen: semiotiikka ja kuvallisen merkityksen rakentuminen

Visuaalisten merkitysten rakentuminen on monen osa-alueen summa. Ymmärtäessäsi kuvien kieltä ja sanatonta symboliikkaa voit rakentaa ja ylläpitää niiden avulla organisaatiosi arvoja tukevia mielikuvia ja viestejä.

Lue Lisää
7.3.2018 10:00

Millainen kuva tiedotteeseen, kun  tavoitteena on saada se julki mediassa?

Tiedotteessa olevan kuvan tavoite on usein se, että se menisi jutun mukana läpi journalistisessa mediassa. Journalistista näkyvyyttä tavoitellessa vaatimukset ja lähtökohdat kuvalle ovat osin erilaiset kuin niille kuville, joita organisaatiot muussa viestinnässään ja markkinoinnissaan käyttävät.

Lue Lisää
2.3.2018 14:36

STT Pro – Usein kysytyt kysymykset

Sisältöjen suunnitteluun ja ajoittamiseen tarkoitettu STT Pro  on vuodessa lunastanut paikkansa journalistien ja viestinnän ammattilaisten päivittäisenä työvälineenä. Mutta mikä tekee STT Prosta uniikin? Kuinka usein palvelua päivitetään? Voiko asiakas itse syöttää tapahtuman STT Prohon? Näihin ja moniin muihin STT Prosta esitettyihin kysymyksiin löydät vastaukset tästä tekstistä. 

Lue Lisää
20.2.2018 14:37

Naantali hamuaa medianäkyvyyttä ja matkailueuroja länsinaapurista

Visit Naantali tavoittelee näkyvyyttä ruotsalaisessa mediassa, koska Ruotsista, etenkin Tukholmasta saapuu runsaasti matkailijoita Naantaliin ja Turkuun.

Lue Lisää
16.2.2018 10:16

Tavoitteena pohjoismainen medianäkyvyys

Mitä tulee huomioida, kun tavoittelet medianäkyvyyttä Ruotsissa, Tanskassa tai Norjassa? 

Lue Lisää
7.2.2018 10:06

Visuaalinen viestintä: eettinen kuvankäyttö

Miten viestiä kuvilla tasa-arvoisesti ja monimuotoisesti? Monimuotoisuus on ollut osa yhteiskuntaamme aina ja viime aikoina se on yhä enemmän noussut suuren yleisön tietoisuuteen. Tästä huolimatta monimuotoisuuden näkyvyys suomalaisen median, yritysten ja organisaatioiden visuaalisessa viestinnässä on edelleen melko harvinaista.

Lue Lisää
29.1.2018 15:02

Tiedote, miten sinua luetaan verkossa? STT Info -dataa 2017 

Tiedotteilla on verkossa suuri ja kasvava määrä lukijoita. Tiedotesivusto www.sttinfo.fi :llä oli 918 673 käyttäjää vuonna 2017 (+84 % verrattuna vuoteen 2016) ja 1 827 866 sivukatseluita (+ 81 %). Lähde: STT Info -sivuston Google Analytics -datasta ajalta 1.1.2017 - 31.12.2017, vertailudata 1.1.2016 - 31.12.2016. 

Lue Lisää
15.12.2017 11:39

Visuaalinen viestintä: miten grafiikka auttaa viestin perillemenossa? STT:n uutisgraafikon vinkit

STT:n uutisgraafikko Maija Korpinen tietää tismalleen, millainen grafiikka toimii mediassa. Ota onkeesi Maijan vinkit ja toiveet, kun mietit omaa visuaalista viestintääsi.

Lue Lisää
7.12.2017 17:05

[UUSI OPAS] Ennakoiva mediaviestintä

Mitä keinoja on nähdä tulevaa uutisympäristöä etukäteen ja suunnitella omaa viestintäänsä sen pohjalta? Miten mediaviestinnästä tulee ennakoivaa? Paneudumme uusimmassa julkaisussamme näihin kysymyksiin hyvin käytännönläheisesti.

Lue Lisää
14.11.2017 12:40

Tiedotteet kiinnostavat! STT Infon kävijämäärä kasvussa

STT Info -sivustolla oli lokakuussa ennätysmäärä verkkokävijöitä. Tiedotteet kiinnostavat! Luetuimmilla tiedotteilla oli useampi tuhat lukijaa. 

Lue Lisää
10.11.2017 15:41

STT Pro strategisena työkaluna – Case VR

VR:n viestinnän haasteena on tasapainoilu päivittäisen median palvelun sekä oman proaktiivisen viestinnän välillä. Miten VR:n viestinnässä tehdään strategista viestintää? 

Lue Lisää
3.11.2017 10:56

Miten herättää median kiinnostus? Ymmärrä uutistyön logiikka!

 

Miten herättää median kiinnostus? Ymmärrä uutistyön logiikka, tee systemaattista viestintää ja ole tavoitettavissa. 

Lue Lisää
26.10.2017 12:42

10 vinkkiä esityksen kuvittamiseen

Viestintäosaston lisäksi moni muukin organisaatiossa tuottaa viestinnällista materiaalia. STT:n talousjohtajana teen säännöllisesti esityksiä esimerkiksi johtoryhmälle, hallitukselle ja liiketoimintaryhmälle.

Lue Lisää
16.10.2017 10:26

Mitä toimittaja toivoo viestijältä?

STT:n 24H toimituksen esimies Laura Kolu arvostaa viestijää, joka on tasapuolinen, tavoitettavissa ja avoin. 

Mitä tarkempia toiveita toimittajalla viestijöiden suuntaan on? Tässä blogitekstissä esiteltävät Laura Kolun nostamat näkökulmat kannattaa laittaa korvan taakse!  

Lue Lisää
10.10.2017 10:56

[Vieraskynä] Mediasuhteita Etelä-Koreassa

Vierailin hiljattain Aasian talouselämän hermokeskuksessa, Etelä-Koreassa. Lomailun ohessa oli tilaisuus perehtyä sikäläiseen mediaympäristöön. Valistuneen arvauksen perusteella korealaisen uutismedian huomion saamiseen pätee sama resepti kuin Suomessakin, mutta mittakaava on hyvä skaalata reilusti ylöspäin.

Lue Lisää
3.10.2017 10:39

Visuaalisuus viestinnän suunnittelussa

Ota visuaalisuus kiinteäksi osaksi strategista viestinnän suunnitteluasi. Valjasta kuvat tukemaan viestinnän tavoitteiden saavuttamista. 

Lue Lisää
29.9.2017 11:23

Viestijä: uskalla herättää tunteita!

Mitä Aamulehdeltä ja Finlaysonilta voisi oppia vaikuttavasta viestinnästä? Uskalla herättää tunteita! 

Lue Lisää
11.9.2017 14:09

Tiedotustilaisuuden ajoittaminen: vältä ruuhkat + 3 muuta vinkkiä

Kiireisten toimittajien saaminen tiedotustilaisuuteen voi tuntua toivottomalta. Tapahtumajärjestäjän ensimmäinen huoli on, tuliko kutsu edes huomioiduksi. Kyllä tuli! Vaikka STT:lle saapuu useita satoja sähköposteja päivittäin, kaikki viestit luetaan. Tapahtumajärjestäjän kannalta ei kuitenkaan riitä, että kutsu tulee luetuksi. Tiedotustilaisuuteen toivotaan myös osallistujia. Miten siinä onnistutaan?

Lue Lisää
5.9.2017 16:02

Visuaalinen viestintä: Mitä käyttämäsi kuvat viestivät organisaatiostasi?


Visuaaliset elementit ovat yhä tärkeämmässä roolissa strategisessa viestinnässä. Samalla visuaalinen viestintä voi kuitenkin tekstin voimaan tottuneelle viestijälle tuntua vieraalta. Ammattimaiset kuvat ovat tässä maailmassa oma haasteensa, sillä viestijöiden osaaminen ei tutkimuksen mukaan ole vahvimmillaan tällä alueella (ks. European Communications Monitor 2017 -tutkimustulokset, joita käsittelimme Viestinnän trendit 2017: visuaalinen viestintä -bloggauksessamme). 

Mitä viestijän kannattaa tässä ainakin ottaa huomioon? 

Lue Lisää
23.8.2017 13:19

Mediamaiseman ennakointi ja ajatusjohtajuuden rakentaminen

Johdon ja omien asiantuntijoiden näkyvyys on olennaista, kun rakennetaan organisaation asiantuntijaprofiilia tai ajatusjohtajuutta. 

Lue Lisää
8.8.2017 14:54

Miten herättää median kiinnostus - kuvatoimituksen näkökulma

Miten herättää median kiinnostus? Lue tästä STT:n uutiskuvatoimituksen päällikön Panu Tuunalan vinkit!

Lue Lisää
4.7.2017 15:57

Viestinnän trendit 2017: Visuaalinen viestintä

Visuaalisuus tulee olemaan yhä tärkeämmässä roolissa strategisessa viestinnässä. Tämä käy ilmi laajasta, vuosittaisesta European Communication Monitor 2017 -kyselystä. 

Lue Lisää
16.6.2017 9:44

[Vieraskynä] Viranomaisviestintä – unelmien viestintätyötä

Viranomaisviestinnällä on paljon vaatimuksia, odotuksia ja velvotteita.  On pysyttävä faktoissa ja varmistettava, että viestintä tavoittaa hyvin laajan yleisön.

Lue Lisää
15.6.2017 13:52

14 yllättävää tapaa saada medianäkyvyyttä

Onko ansaittua medianäkyvyyttä aiempaa vaikeampi saada? Toimitusten resurssit ovat pienentyneet ja toisaalta viestijöiden oma aika menee  journalistisen medianäkyvyyden tavoittelun lisäksi myös some- ja hakukonenäkyvyyden rakentamiseen. Eri näkyvyyden ”lajit” kuitenkin tukevat ja ruokkivat toinen toisiaan. Medianäkyvyydestä haetaan ja saadaan myös somenäkyvyyttä – ja toisin päin.

Lue Lisää
8.6.2017 12:02

Tavoitteena monikanavainen näkyvyys

Yhtenä viestinnän tavoitteena on usein näkyvyys. Monet viestijät tavoittelevat samanaikaisesti näkyvyyttä sekä journalistisessa mediassa että sosiaalisessa mediassa, unohtamatta hakukoneita. 

Lue Lisää
11.5.2017 11:20

Viestijä: kohtaa toimittaja myös somessa

 

Sosiaalinen media, erityisesti Twitter on noussut keskeiseksi tiedonhankintakanavaksi toimituksissa. Juttuaiheiden lisäksi Twitteristä etsitään uusia näkökulmia ja sopivia haastateltavia. Samaan aikaan moni tiedottaja harmittelee, kun toimittajien huomion saaminen on yhä vaikeampaa. Tuntemalla toimittajien työskentelytavat, oman viestin läpimeno helpottuu.

Lue Lisää
8.5.2017 12:54

[Uusi opas] Tunne mediaympäristösi ja tee tulosta viestinnällä

Viestinnän strateginen suunnittelu ja ajoittaminen kannattaa, jotta viestintä ei jää ainoastaan hektisen 24/7 päivystämisen ja reagoimisen varaan.

Viestinnän tavoitteiden kannalta tärkeiden tiedotteiden, tapahtumien ja viestien ajoitusta kannattaa suunnitella siten, että ne osuvat mediaympäristössä sopivaan saumaan ja saavat siinä imussa näkyvyyttä. Sen mukaan, millaisia uutispäiviä ja millaista julkisuutta mediassa ja sitä kautta myös sosiaalisessa mediassa näyttäisi olevan tulossa.

Lue Lisää
30.3.2017 10:16

Tiedote nosti halpataksit ykköspuheenaiheeksi

Digitaalisia liikkumispalveluita kehittävä startup-yritys Tuup onnistui vetävällä tiedotteellaan nousemaan päivän ykköspuheenaiheeksi mediassa.  STT Infon kautta 23.3.2017 jaeltu tiedote uudesta Kyyti-halpataksipalvelusta noteerattiin mm. Helsingin Sanomissa, Kauppalehdessä, Iltalehdessä ja STT:ssä. 

Lue Lisää
16.3.2017 9:36

Viestinnän mittaaminen 2017

Tutkimme yhdessä ProCom ry:n ja Retrieverin kanssa viestinnän mittaamisen tilaa Suomessa. Tutkimus toteutettiin tammikuussa 2017 ja siihen vastasi 120 viestinnän päättäjää. 

Lue Lisää
2.3.2017 11:51

Vinkit kuvituskuvan valintaan

Hyvä kuva tukee viestin läpimenoa ja herättää huomion. Väite on helppo kuitata todeksi, mutta mistä ja miten sitä hyvää kuvituskuvaa sitten lähtisi hakemaan? Oletko joskus jättänyt käyttämättä kuvaa vain siksi, että sopivan kuvituskuvan löytäminen tuntuu hankalalta? Tässä muutamia vinkkejä siihen, miltä pohjalta valita kuva esimerkiksi verkkosivuille, blogiin, tiedotteeseen tai presentaatioon. 

Lue Lisää
27.2.2017 9:45

Tiedotteella valtakunnalliseksi uutiseksi

Hyvä tiedote pysäyttää, herättää kiinnostuksen ja nousee jopa uutiseksi. Espoolainen Rivender osoitti, että startup-yritys voi hyvin laaditun tiedotteen avulla saada laajasti mediajulkisuutta. Rivenderin tiedote ”Pelastaako automaattinen ruokakauppa maaseudun ja lähiöiden myymälät?” nousi helmikuussa uutiseksi niin valtakunnallisissa kuin paikallisissakin viestimissä (mm. mtv.fi, tivi). 

Lue Lisää
8.2.2017 14:05

3 vinkkiä tiedoteanalytiikkaan

Tiedoteanalytiikka - mitä se tarkoittaa ja miten päästä alkuun?

Mediaseurannalla voi mitata tiedotteen läpimenoa journalistisessa mediassa, mutta sitä ei kannata pitää ainoana mittarina siinä, miten tiedote saa näkyvyyttä. Hyvät ja tehokkaiden jakelukanavien kautta julkaistut tiedotteet keräävät lukijoita myös suoraan, kun tiedote leviää sellaisenaan verkossa ja sosiaalisessa mediassa. Miten mitata tätä näkyvyyttä? 

Lue Lisää
1.2.2017 12:38

Hyvä tiedote, case Helsingin yliopisto

Minkälainen tiedote oli luetuimpia vuoden 2016 STT Infon kautta julkaistuja tiedotteita?

Lue Lisää
27.1.2017 12:11

Tiedote somessa = toimii

Mihin tiedote pystyy somessa? 

Tiedotetta ei kannata nähdä ainoastaan medialle kohdennettavana viestinnän keinona.  Hyvä tiedote pystyy myös sellaisenaan, omana juttunaan, saamaan sosiaalisessa mediassa näkyvyyttä ja tavoittamaan organisaatiosi eri sidosryhmiä suoraan.

Lue Lisää
19.1.2017 9:43

3 +1 vinkkiä tiedotteen ajoittamiseen

Miten ajoittaa tiedote, tapahtuma tai muu viestinnällinen toimenpide? Tulevaisuutta ei varmuudella käy ennustaminen, mutta tulevaisuuden suunnitelmat voivat olla tiedossa. Ainakin, kun puhumme median uutissuunnittelusta. On paljon sellaista tapahtuma- ja suunnittelutietoa, jonka perusteella uutisaiheet ja toimittajien työvuorot kiinnitetään jo edeltävinä päivinä. 

Lue Lisää
10.1.2017 9:47

Viestinnän suunnittelu: ennakoi ja vaikuta!

Nopea reagointi, tilanteessa eläminen ja viestinnällisiin mahdollisuuksiin tarttuminen helpottuu, kun viestinnän tavoite on mietittynä ja tiedottamista ohjaa tietty suunnitelmallisuus. Iso tavoite ei muutu joka kuukausi tai joka kvartaali. 

Lue Lisää
19.12.2016 14:20

[Uusi julkaisu] Tiedottamisen rooli strategisena viestinnän välineenä

Tiedottaminen on (vain) yksi kanava ja tiedote (vain) yksi viestinnän tuotos, mutta tehokas ja monikäyttöinen sellainen viestinnän keinovalikoimassa/ kokonaispaletissa, kun tähtäät kohti viestinnän strategisia tavoitteita.

Lue Lisää
8.12.2016 13:40

Tiedotteet kiinnostavat: lukijoina median lisäksi muutkin sidosryhmät

Tiedote kannattaa julkaista monikanavaisesti. Sen lisäksi, että tiedotteen lähettää kohdennetusti oikeille toimittajille, se tavoittaa verkossa laajemminkin eri sidosryhmiä.

Lue Lisää
8.12.2016 13:38

Eikö tiedote mennyt läpi? Saatoit silti onnistua

Onko tiedotteella merkitystä, jos se ei mene mediassa läpi? Kysymys on liian yksinkertainen. Järjestelmällinen tiedottaminen voi vaikuttaa merkittävästi yrityskuvaan ja tuottaa tärkeää taustainformaatiota, vaikka julkisuusosumia ei tulisikaan.

Lue Lisää
22.11.2016 9:55

Tiedote vai some? Pitääkö valita jompikumpi?

Viestinnän keinovalikoimassa on nykyään paljon vaihtoehtoisia välineitä ja kanavia. Hyvä niin! Pelkästään tällä perusteella ei tiedottamista kuitenkaan kannata tyrmätä tai lopettaa. Kannattaa vääntää itselleen rautalangasta, miten eri keinot ja kanavat nivoutuvat toisiinsa.

Lue Lisää
27.10.2016 11:25

Viestijä: kannattaa kuunnella Cheekiä

 

Cheek avasi tviitillään kommunikaatioikkunan – hetken, jonka aikana voi vaikuttaa somessa.

Lue Lisää
7.10.2016 9:42

Tiedote = uutissuunnittelun selkäranka

Kannattaako lehdistötiedotteen lähettäminen edelleen? Kannattaa. Ehdottomasti kannattaa. Kerron siihen kolme syytä.

Lue Lisää
21.9.2016 9:54

Kuva tuo tiedotteelle näkyvyyttä

Parhaimmillaan tiedote on jo julkaistavaksi valmis uutinen! Aivan samalla tavalla kuten median julkaiseman uutisen kohdalla, myös tiedotteessa hyvä kuvaotsikko ja kärki toimivat lukijan huomion herättäjänä. 

Lue Lisää
15.9.2016 9:55

Tiedote: varmista oikeat jakelukanavat

Kun tiedote on valmis, varmista, että sen jakelu on kunnossa. Hyvinkin kirjoitettu tiedote saattaa jäädä noteeraamatta, jos se ei tavoita omia kohderyhmiään. 

Lue Lisää
30.8.2016 11:31

Tarvitaanko tiedotteita enää?

Vastaus otsikon kysymykseen: kyllä! Tiedotteella pääset toimittajan työpöydälle. Ansaittu medianäkyvyys poikii monesti näkyvyyttä myös sosiaalisessa mediassa. 

Lue Lisää
23.8.2016 12:24

Mediaseurannan haasteet: liikaa erillisiä työkaluja

Mitä enemmän erillisiä työkaluja ja mitä hajanaisempaa seuranta on, sitä hankalammalta viestinnän strategisten tavoitteiden mittaaminen voi tuntua. 

Lue Lisää
10.8.2016 10:42

Kurkistus kulisseihin: tiedotteen matka

Oletko ajatellut, miten tiedote etenee STT:n toimituksessa? Kuka lukee viestisi ja päättää, tuleeko siitä uutinen?

Lue Lisää
22.6.2016 13:00

Kesä on hyvä ajankohta lähettää tiedote

STT:n uutistoimitus ei mene kesällä kiinni! Viestijä: jos olet töissä heinäkuussa, ei tarvitse pelätä, että se olisi huono aika lähettää tiedote tai järjestää lehdistötilaisuus. Päinvastoin: jos haluaa saada tiedotteen läpi mediassa, se jopa kannattaa julkaista heinäkuussa. 

Lue Lisää
17.6.2016 13:38

Mediaseurannan haasteet: tiedolla johtamisen tulevaisuus

 

Mediaseuranta: taustapeilistä kristallipalloon

Väliotsikko löytyy vastikään valmistuneesta pro gradu -tutkielmasta, joka selvittää organisaation ulkoisen ympäristön monitoroinnin tulevaisuutta. Se kuvaa kärjistetysti asiantuntijoiden näkemystä muutoksesta, joka kohtaa myös viestintää. Menneen ajan tarkastelulle on tulevaisuudessakin tarvetta, sillä viestinnän täytyy säännöllisesti mitata omaa suoriutumistaan. Suoritusten arvioinnin rinnalle nousee kuitenkin ennakoivampi julkisuus- ja mediaseuranta.

Lue Lisää
10.6.2016 9:30

STT Info tuntee median

”STT:llä on muita syvällisempi ymmärrys median ja journalismin toimintaehdoista.” 

Näin totesi yksi asiakkaistamme merkittävimmäksi syyksi STT Info -tiedotejakelun valinnalle. Tämä kommentti summaa hyvin STT Info -asiakaskyselyn tuloksia! Tässä blogitekstissä sivuan kyselyn tuloksia niiltä osin kuin niissä on teille lukijoille hyödyllistä tietoa. 

Lue Lisää
6.6.2016 14:17

Julkisuusanalyysi: tavoitteista tuloksiin

Pidimme 31.5.2016 webinaarin aiheesta julkisuusanalyysi viestinnän mittarina. Nostin tähän blogitekstiin lyhyesti muutamaan webinaarissa käsiteltävän aiheen. 

Suosittelen, että tämän blogin luettuasi katsot vielä webinaaritallenteen: alla olevat aiheet muuttuvat siinä konkretiaksi, kun niitä käydään case-esimerkin eli Liikenteen turvallisuusvirasto Trafin julkisuusanalyysin tulosten kautta läpi. 

Lue Lisää
25.5.2016 16:56

Julkisuusanalyysi viestinnän mittarina

Hyvin tehdyllä julkisuusanalyysillä pystyt osoittamaan viestinnän vaikutuksen. Mittaustulokset kertovat julkisuuskuvan nykytilasta ja paljastavat sekä viestinnän onnistumiset että mahdolliset kehityskohteet. Tulosten pohjalta voit tehdä perusteltuja päätöksiä siitä, mihin suuntaan ja miten lähteä julkisuuskuvaa kehittämään. 

Lue Lisää
18.5.2016 12:49

Julkisuusanalyysi tuo tehokkuutta viestinnän mittaamiseen

Viestinnän mittaaminen koetaan liike-elämässä yhä tärkeämmäksi, mutta oikeiden mittareiden ja välineiden valitseminen voi osoittautua varsin hankalaksi. Julkisuusanalyysi on vain yksi viestinnän mittaamisen keino – mutta erinomainen sellainen. Harvassa organisaatiossa ehditään tehdä säännöllisesti laajaa ja systemaattista katsausta omaan julkisuuteen, toimialaan tai kilpailijoihin. Ulkopuolinen julkisuusanalyysi antaa puolueettoman katsauksen oman viestinnän tilaan.

Lue Lisää
12.5.2016 11:38

Viestinnän mittarit ja tulokset johtoryhmän agendalle

Vaikka viestintäjohtaja ei olisi johtoryhmässä vakinaisesti edustettuna, kannattaa silti varmistua siitä, että viestinnän tulokset kuten brändiarvo tai maine julkisuudessa, tulevat johtoryhmän tietoon. Mittaamalla viestintä nostaa tekemisensä ja vaikutuksensa näkyväksi.  

Lue Lisää
4.5.2016 11:51

Viestintäjohto puuttuu usein suurimpien pörssiyritysten johtoryhmistä

Tekemäni vertailu kertoo, että enemmistö suurimmista suomalaisyrityksistä ei ole nostanut viestintäosaajaa johtoryhmään. Se voi olla riski.

Lue Lisää
28.4.2016 10:12

Lehdistötilaisuuden järjestäminen - mitä kannattaa ottaa huomioon

Mitä viestinnän ammattilaisen tulee ottaa huomioon, kun suunnitteilla on lehdistötilaisuuden järjestäminen? Mitä toimittaja toivoo lehdistötilaisuudelta? 

Lue Lisää
20.4.2016 9:45

Viestinnän mittaaminen: suunnittele mittausprosessi kuntoon

Jos olet jo niin pitkällä, että sinulla on viestinnän tavoitteet ja mittarit määriteltyinä - mahtavaa! Mutta sitten: miten on mittausprosessin laita?

Lue Lisää
13.4.2016 8:07

Haussa viestinnän mittarit? Apu voi löytyä Barcelonasta

Tuoreen tutkimuksen mukaan viestinnän mittaaminen koetaan vaikeaksi, vaikka sitä pidetään tärkeänä. Erityisesti tavoitteiden ja mittareiden valitseminen on haastavaa. 

Oman organisaation viestinnän mittareita määrittäessä kannattaa hyödyntää jo olemassa olevia hyviä periaatteita. Viestinnän mittaamiseen erikoistuneiden yritysten yhteinen järjestö AMEC on luonut ns. Barcelonan periaatteet (ks. Barcelona principles AMEC:n sivuilta), jotka ovat hyviä neuvoja noudatettavaksi.

Lue Lisää
6.4.2016 8:20

Tee selkeä tiedote: toimittajalla lukuaikaa 3 minuuttia

Kolme minuuttia. Se on aika, joka toimittajalla on varattuna lehdistötiedotteellesi. Jos tiedote on hyvä.

Kun tiedottajalla on tarve kertoa omalle organisaatiolleen merkittävä ja tärkeä asia julkisuuteen, vastaanottaja tuppaa yllättävän usein unohtumaan. Tai oikeammin: vastaanottajan työtilanne ei ole kirkkaana mielessä. Moni viestijä on hämmästyttävän tietämätön median tarpeista. 

Lue Lisää
30.3.2016 8:29

Tutkimus: viestinnän mittaamisessa parannettavaa, mutta tilanne ei toivoton

 

Selvitimme viestijöiden osaamista viestinnän mittaamisessa. Seurantaraporttien lukeminen on hallussa, analysointi ja mittaamisen kytkeminen osaksi organisaation tavoitemittaristoa vaikeampaa. Kuulostaa itsestäänselvyydeltä. Hyvä kuitenkin tiedostaa, että tämä itsestäänselvyys näkyy ohjaavan sitä, miten viestintää mittaa - tai jättää mittaamatta. 

Lue Lisää
22.3.2016 10:59

[UUSI OPAS] Näin valitset viestinnän mittarit

 

Viestinnän mittaaminen on haastava laji. Mitattavien tavoitteiden määrittely ja viestinnän mittausprosessin kytkeminen kohti koko organisaation tavoitemittareita ovatkin työsarkana monen viestinnän päättäjän pöydällä (tämä ja muita kiinnostavia tutkimustuloksia käy ilmi ProCom ry:n kanssa tekemästämme Viestinnän mittaamisen tila suomalaisissa organisaatioissa -tutkimuksesta).

Lue Lisää
17.3.2016 13:26

Lehdistötilaisuus: miten houkutella toimittaja paikalle?

Monissa toimituksissa resurssit ovat erittäin tiukoilla. Toimittajat ova kiireisiä eivätkä ehdi lähteä lehdistötilaisuuksiin lämpimikseen tai tarjoilujen houkuttelemana. Seuraavassa muutama vinkki, joiden avulla voit parantaa mahdollisuuksiasi saada lehdistötilaisuuteesi toimittaja ja kuvaaja paikalle. 

Lue Lisää
9.3.2016 9:33

Kuvan liittäminen tiedotteeseen

Tärkeintä tiedotteessa on siinä oleva uutinen, mutta myös visuaalisuudella voi olla merkitystä. Kuva saattaa herättää tiedotteita seuraavan toimittajan tai kuvatoimittajan huomion. Hyvä kuva siis tukee tiedotteen läpimenoa. Mitä kannattaa ottaa huomioon, kun liität tiedotteeseen kuvan? Lue STT:n uutiskuvatoimituksen esille nostamat pointit. 

Lue Lisää
26.2.2016 11:34

Mediaseurannan haasteet: seurannan reaaliaikaisuus

Onhan sinulla käytössäsi mediaseuranta, joka tarjoaa sinulle reaaliaikaista tietoa seuraamistasi medioista, oli se sitten journalistista tai sosiaalista, printtiä tai verkkoa?  Lue Lisää
22.2.2016 13:30

Tiedotteen yhteyshenkilö: muista nämä 4 asiaa

Tiedotteessa mainittu yhteyshenkilö on luonnollisesti ensimmäinen taho, jota toimittaja tavoittelee tehdessään juttua tiedotteen pohjalta. Mitä yhteyshenkilön on hyvä muistaa, kun puhelin alkaa tiedotteen julkaisun jälkeen soida?

Lue Lisää
17.2.2016 10:41

Haastattelussa Marinella Himari: Mitä bloggaaja toivoo tiedotteelta?

Kuva: Marinella Himari

Bloggaajat ovat tiedotteiden nouseva kohderyhmä. Millaisia tiedotteita bloggaajat sitten arvostavat? Kysyimme Suomen suosituimpiin matkablogeihin lukeutuvan Kaukokaipuun kirjoittajalta Marinella Himarilta, millainen hänen mielestään on onnistunut tiedote.

Lue Lisää
12.2.2016 14:33

Tutkimus: viestinnän mitattavien tavoitteiden määrittäminen vaikeaa

Hyvät uutiset: viestinnän päättäjät suomalaisissa organisaatioissa pitävät viestinnän mittaamista tärkeänä, ja tärkeyden nähdään kasvavan entisestään.

Huonot uutiset: tavoitteiden ja mittareiden määrittämisessä on suuria haasteita. Lähes kolmannekselta (31%) puuttuu mitattavat viestinnän tavoitteet.

Näin käy ilmi ProCom ry:n kanssa teettämästämme tutkimuksesta, jossa selvitimme, missä määrin ja millä mittareilla viestinnän vaikuttavuutta liiketoiminnan tai organisaation tavoitteisiin mitataan.

Lue Lisää
2.2.2016 10:45

Tutkimus: Viestinnän vaikuttavuutta mitataan vain vähän

Viestinnän päättäjät mittaavat asioita, joista on vaikea osoittaa viestinnän vaikuttavuutta, kertoo yhdessä ProCom ry:n kanssa teettämämme tutkimus.

Lue Lisää
22.1.2016 7:00

Mediaseurannan haasteet: hakujen laatiminen

Onnistunut mediaseuranta lähtee tavoitteista ja niiden pohjalta laadituista hakulausekkeista. Kun tämä vaihe tehdään huolella, on pohja tavoitteelliselle mediaseurannalle ja viestinnän mittaamiselle kunnossa.

Mitä hakujen laatimisessa tulee huomioida?

Lue Lisää
9.12.2015 8:00

5 + 1 tapaa mokata mediaviestinnässä

Ossi Lehtonen / Lehtikuva

Sosiaalisen median ja brändijournalismin aikakaudella perinteisellä medialla on yhä merkittävä rooli yritysten ja yhteisöjen näkyvyydelle.

Jotta onnistuisit mediaviestinnässäsi, välttele ainakin pahimmat karikot. Näiden virheiden tekeminen  saattaa romuttaa haaveesi positiivisesta medianäkyvyydestä.

Lue Lisää
10.11.2015 10:44

Twitter osana mediaviestintää - toimittajan 7 vinkkiä

Sosiaalinen media on tullut toimittajien arkeen jäädäkseen. Twitter-käyttäjänimet vilahtelevat toimittajien nimien yhteydessä TV-uutisia myöten.

"Toimittaja ei voi enää tehdä työtään ilman somea, sillä sen käyttö on jo niin pitkälle iskostunut uutistoimituksen rutiineihin", kertoo Vilja Vehkaoja, uutistoimittaja ja tuotteista vastaava varaesimies STT:n 24H-toimituksesta. 

Lue Lisää
5.10.2015 14:13

Case Keskuskauppakamari: Mediaseuranta osana viestinnän mittaamista

 

Keskuskauppakamarissa mediaseuranta on tärkeä osa viestinnän mittaamisen prosessia.

Lue Lisää
16.9.2015 13:19

Milloin ja kenelle tiedote kannattaa lähettää?

 

Hyvä tiedote kiinnostavasta aiheesta voi mennä hukkaan, jos lähetät sen väärille henkilöille tai väärään aikaan. Tässä muutamia vinkkejä, joilla parannat onnistumismahdollisuuksiasi. 

Lue Lisää
27.8.2015 7:26

Näköislehdet vai tiivistelmät - miten valita sanomalehtien seurantapalvelu

 

Näköis- ja printtisanomalehtien seurantaan on tarjolla erilaisia vaihtoehtoja. Yksi vaihtoehtoja erottava ominaisuus on se, tarjoaako seuranta pääsyn lukemaan alkuperäiset mediaosumat. Kun valitset itsellesi sopivaa mediaseurantapalvelua varmista, että palvelu vastaa tältäkin osin tarpeitasi ja toiveitasi. Avaan tässä lyhyesti eri vaihtoehtoja niiden vahvuuksien ja heikkouksien kautta. 

Lue Lisää
17.8.2015 9:00

Mediaseuranta järjestöissä - mitä kannattaa seurata?

Mediaseuranta on järjestöille elintärkeä palvelu. Oikein käytettynä se tarjoaa kattavan työkalun koko järjestön toimintaympäristön seurantaan. Pelkkä oman organisaation ja avainhenkilöiden seuraaminen on mediaseurannan mahdollisuuksien hukkaan heittämistä. Mediaseurannan hyödyntäminen auttaa järjestöjä avaamaan keskustelua itselleen tärkeistä asioista, tai ainakin osallistumaan ja vaikuttamaan jo käytävään keskusteluun.

Lue Lisää
23.6.2015 9:36

Mediaviestinnän voi korvata mainonnalla

 

 Kyllä, otsikko on provokaatio. Pahoittelut. Toivottavasti viestinnän ammattilaiset tuohtuvat siitä ja lukevat kokonaan tämän tekstin, jossa väitettä käsitellään.

Lue Lisää
16.6.2015 9:45

[UUSI OPAS] Mediaseuranta järjestöille

Järjestösektori poikkeaa monin tavoin yrityksistä ja julkisesta sektorista. Järjestöt eivät tavoittele voittoa tai pyri palvelemaan kaikkia tasapuolisesti. Järjestöllä on tietty selkeä tarkoitus: ne edistävät jonkin ryhmän etuja tai ajavat tiettyä asiaa. Ne pyrkivät siis vaikuttamaan - ja vaikuttaminen on ennen kaikkea viestintää.

Lue Lisää
10.6.2015 10:12

Millainen on hyvä tiedote, vol. 2

Kirjoitin viime kuussa oppaallisen vinkkejä tiedottamiseen (Mediaviestinnän ABC). Jatkan aiheesta vielä hieman ja otan tässä lyhyesti esille tiedotteen hakukoneoptimointi -näkökulman. 

Tiedotteen kirjoittaja, älä pelästy tätä termiä! Sinun kohdallasi se tarkoittaa vain sitä, että tiedostat muutaman hakukonenäkyvyyttä edistävän seikan, joihin voit kirjoittajana vaikuttaa. Tämän bloggauksen sisältö ei millään muotoa kumoa aiemmin listaamiani hyvän tiedotteen perusasioita, vaan nämä integroituvat osaksi samaa kokonaisuutta. 

Lue Lisää
28.5.2015 7:10

Viestintäpalveluiden ostaja, vältä kilpailutusten sudenkuopat!

 

Kilpailutukset aiheuttavat harmaita hiuksia sekä ostajille että myyjille. Ei ole kummankaan osapuolen etu, jos kilpailutus ja sen lopputulos eivät vastaa ostajan tarpeita ja tavoitteita. Siksi kirjasin tähän vinkkejä mediaseurantakilpailutusten tyypillisiin sudenkuoppiin, joita kilpailutusten tekijät itselleen helposti kaivavat, jopa huomaamatta.  

Lue Lisää
20.5.2015 14:20

Millainen on hyvä tiedote?

Tiedote on mediaviestinnän perusta. Parhaimmillaan hyvä tiedote pysäyttää, herättää kiinnostuksen - ja nousee uutiseksi. 

Lue Lisää
13.5.2015 16:38

Mitä on viestintäyritysten vastuullisuus?

 

Viestintätoimisto Miltton julkaisi maanantaina tutkimuksen, jonka mukaan vastuullisuus ei ole enää kilpailuetua tuottava tekijä, vaan perusedellytys sille, että on ylipäänsä mukana ostajan harkintajoukossa. 

Mitä vastuullisuus tarkoittaa Milttonin - tai STT Viestintäpalveluiden - kaltaisille viestintäalan yrityksille? 

Lue Lisää
13.5.2015 14:04

[UUSI OPAS] Mediaviestinnän ABC

Median vallan murentumisesta puhutaan yhä useammin. Sisältömarkkinointi ja brändijournalismi ovat nykypäivän ismejä, jotka ovat ottaneet paikkansa muuttuneessa mediaympäristössä.

Lue Lisää
5.5.2015 14:02

Mediaseuranta: miksi printtiä pitää seurata

Sinulle on kenties kerrottu, kuinka verkon seuranta on kaikki kaikessa ja että sanomalehdet ovat median kriisin myötä marginalisoituneet eikä niitä siksi kannata seurata. Syy tällaiseen argumentointiin on ilmiselvä: jos mediaseurannan tarjoajalla ei ole tarjota printtiseurantaa, myyntitaktisista syistä sen merkitystä vähätellään. Ikävä kyllä printin merkityksen kiistävät perustelut tulevat palveluntarjoajan lähtökohdista - ei siis suinkaan siitä, mitä organisaationne tarvitsee.

Lue Lisää
27.4.2015 10:15

Mediasisältöjen tekijänoikeudet: monta avointa kysymystä

 

Tänään 27.4. vietetään Suomessa tekijänoikeuksien päivää. Aihe on ajankohtainen, sillä digitaalisessa maailmassa tekijänoikeudet ovat arvotavaraa, jotka herättävät monia näkemyksiä. Alan lainsäädäntö on jäänyt jälkeen ja siksi oikeuden omistajat sekä mediasisältöjä kuluttavat joutuvat toimimaan suuressa epävarmuudessa. 

Lue Lisää
23.4.2015 10:12

Viestinnän mittaaminen: mistä lähteä liikkeelle?

 

Viestinnän mittaaminen on abstrakti ja vaikeasti hahmotettava asia, joka mieluiten haluttaisiin saada hoidettua mahdollisimman helposti. "Parasta" tuntuisi olevan, jos taivaalta tippuisi paketti, josta löytyisi valmis sapluuna, mittarit ja vastaukset.

Verkko mahdollistaa erilaisten mittarien olemassaolon, mutta mitä numerot oikeastaan kertovat, jos ei itse ole määrittänyt sitä, mihin niitä käyttää? Minkä toteutumista oikein mittaat? Irrallisella mittaustuloksella ei ole itseisarvoa. 

Lue Lisää
10.4.2015 9:52

10 kysymystä: Saatko mediaseurannastasi kaiken hyödyn irti?

Mediaseuranta on monipuolinen työkalu. Moni organisaatio tyytyy kuitenkin seuraamaan mediaseurannan avulla ainoastaan omaan brändiin liittyvää keskustelua ja uutisointia. Keskeisiä mediaseurannalle asetettuja tehtäviä ovat tällöin viestinnän tulosten todentaminen sekä lähinnä kriisiviestintään liittyvä oman brändin ja avainhenkilöiden monitorointi.

Lue Lisää
1.4.2015 9:01

Miten Suomen Yrittäjät hyödyntää mediaseurantaa?

Suomen Yrittäjien viestintäpäällikkö Eeva Ketvel seuraa Suomen Yrittäjien ja myös alue- ja paikallisjärjestöjen näkyvyyttä mediassa. Järjestöjä on suuri määrä, ja kotimaista mediaa on olennaista seurata mahdollisimman laajasti. Omia ja jäsenyritysten intressejä koskeviin mediaosumiin - kuten mielipidekirjoituksiin - pitää päästä reagoimaan välittömästi. 

Lue Lisää
23.3.2015 16:19

[UUSI OPAS] Mediaseuranta maineenhallinnan työkaluna

Mediaseurantaa voi tehdä karkeasti kahdella tavalla: se on joko peräpeiliin vilkuilua tai eteenpäin katsovaa, aktiivista viestinnän ja sitä kautta liiketoiminnan tavoitteiden saavuttamiseksi tehtävää työtä. Monelle se on luonteva yhdistelmä näitä kahta.

Liian moni organisaatio tyytyy kuitenkin vain ensimmäiseen: mediaseurannan avulla seurataan ainoastaan omaan brändiin liittyvää keskustelua ja uutisointia. Keskeisiä mediaseurannalle asetettuja tehtäviä ovat viestinnän tulosten todentaminen sekä lähinnä kriisiviestintään liittyvä oman brändin ja avainhenkilöiden monitorointi.

Nämä ovat toki tärkeitä asioita, mutta kattavat vain murto-osan mediaseurannalla saavutettavissa olevista hyödyistä. Mediaseuranta voi auttaa päättäjiä ymmärtämään organisaation koko toimintaympäristöä: eri toimijoiden välisiä voimasuhteita, verkostoja, uhkia ja mahdollisuuksia.

Kenelle opas on tarkoitettu?

Mediaseuranta maineenhallinnan työkaluna -opas on tarkoitettu niille viestinnän ammattilaisille, jotka haluavat olla aidosti tukemassa organisaation tavoitteiden toteutumista viestinnän keinoin. Opas kertoo, miten mediaseurantaa voi parhaiten hyödyntää näiden tavoitteiden saavuttamisessa.

Lue Lisää
12.3.2015 14:59

Sosiaalisen median seuranta nappaa nousevat some-ilmiöt

Miten hyvin olet perillä siitä, mitä sosiaalisessa mediassa parhaillaan kytee?

Moni viestijä seuraa huolella omaa alaansa, brändiään sekä kilpailijoitaan. Mutta sosiaalisessa mediassa voi aivan tyhjästä nousta ilmiö, jota ei itse osannut ennustaa, ja siksi sitä ei osannut edes etsiä. Ilmiö voi kuitenkin olennaisesti liittyä omaan alaan – tai se voi olla tilaisuus osallistua ja vaikuttaa viemällä keskustelua haluamaansa suuntaan.

Lue Lisää
4.3.2015 8:50

Kriisiviestijän työkalupakki - näillä pysyt askeleen edellä

“It takes 20 years to build a reputation and five minutes to ruin it."

Näin on lausunut sijoittajaguru Warren Buffett. Herra Buffett puhuu asiaa.

Kun organisaatio joutuu julkisuuskriisiin, mitataan sekä johdon että viestintäosaston kykyä reagoida. Sosiaalisen median valtakaudella yksi minuutti - puhumattakaan niistä viidestä - voi olla ratkaiseva sen suhteen, leimahtaako kriisi liekkeihin vai sammuuko pinnan alla kytenyt kriisinalku kaikessa hiljaisuudessa.

Lue Lisää
25.2.2015 10:21

Mediaseuranta - leikkeiden keräilyä vai aktiivista maineenhallintaa?

Avaan kuoren vapisevin käsin. Sieltä se jo pilkistää, moneen kerrokseen taiteltuna. Nostan leikkeen kuoresta ja levitän sen täyteen mittaansa edessä olevalleni pöydälle. Siinä se nyt on, suuren suomalaisen päivälehden eilisen numeron kolmossivu. Kuvassa komeilee toimitusjohtajamme Risto. Silmäilen jutun vielä kerran läpi, hymyilen ja suuntaan kopiokonetta kohti. Täytyyhän voitonmerkki monistaa ja asettaa näkyvälle paikalle.

Yllä oleva katkelma kuuluu luultavasti monen suomalaisen organisaatioviestijän päiväuneen.

Lue Lisää
19.2.2015 7:30

Kuusi fiksua tapaa hyödyntää mediaseurantaa

"No me seurataan miten meidän tiedotteet menee läpi. Ja sit tietysti jos meistä puhutaan jotain muuta lehdissä, tai jos meidän toimitusjohtaja mainitaan."

Mediaseurantaa hyödynnetään perinteisesti juuri tähän: viestintäosaston voitonmerkkien keräämiseen ja omasta organisaatiosta ja sen johdosta käytävän keskustelun löytämiseen.

Tämä on toki tärkeää, mutta pelkillä brändisanoilla viritetty mediaseurantakone käy puoliteholla. Jotta mediaseurantaa voitaisiin oikeasti käyttää toiminnan kehittämiseen pelkän peruutuspeiliin tuijottamisen sijaan, täytyy aivot (ja tietenkin se seuranta) kääntää uudelle vaihteelle.

Seuraavassa esittelemme kuusi tapaa, joilla saat mediaseurannastasi täyden hyödyn irti. Huomioi nämä myös mediaseurannan hakujen laatimisessa.

Lue Lisää

Tilaa kirjoitukset sähköpostiisi:

New Call-to-action

Viimeisimmät kirjoitukset