[fa icon="calendar'] 17.12.2018 7:15 / kirjoittaja Maunu Anhava

Median toimintatapojen muutokset kiinnostivat ja puhuttivat viestintäväkeä, kun STT Viestintäpalvelut ja mediaseurantayritys Retriever järjestivät Mediamaisema-tilaisuuden Helsingissä.

Toimitusten toimintatavat muuttuvat sitä mukaa, kun uutisten kuluttaminen muuttuu digitaalisissa kanavissa. Aamupäivän ensimmäinen esiintyjä, Helsingin Sanomien uutispäällikkö Jussi Pullinen mainitsi, että lehden toimitus jakautuu työtehtäviensä puolesta yhä voimakkaammin uutisdeskiin sekä pidempiä artikkeleita tekeviin erikoistoimittajiin. Juttutyyppien luonne määrittelee toimituksen rakenteita nykyisin jopa enemmän kuin lehden perinteiset osastorajat.

Mediamaisema-Asiakastilaisuus-1212

Median toimintatapojen muutokset puhuttivat mediaseurantayritys Retrieverin ja STT Viestintäpalvelujen Mediamaisema-tilaisuudessa Helsingissä 12. joulukuuta. (Kuva: Vesa Moilanen/Lehtikuva.)

STT:n liiketoimintapäällikkö Pihla Lehmusjoki puolestaan listasi esityksessään viisi vinkkiä, jotka kaikkien mediaviestinnän ammattilaisen kannattaisi muistaa. Neuvot sopivat erityisesti organisaatioille, jotka tavoittelevat ansaittua mediaa:

1. Ennakoi mediaympäristö

Uutispäiviä suunnitellaan tarkasti vähintään päiviä, pitkien pyhien aikaan jopa kuukausia etukäteen. Taitavasti suunniteltu viestintä moninkertaistaa viestin läpimenon mahdollisuuden. Kun viestit, ole hereillä mediaympäristöstä.

Lue lisää oppaastamme: Tunne mediaympäristösi ja tee tulosta viestinnällä

2. Ajoita viestisi oikein – muista uutissuvannot!

Älä tunge samaan ruuhkaan muiden kanssa. Voitko viestiä esimerkiksi viikonloppuna tai lähettää tiedon embargolla etukäteen toimitukseen? Embargointi antaa toimittajalle aikaa perehtyä, jolloin virheet vähenevät.

Lue lisää työkirjastamme: Mediaviestinnän suunnittelu ja ajoitus

 

3. Mene lähelle ihmistä

Mieti, kenet haluat viestilläsi tavoittaa ja miksi juuri hän haluaa tietää asiasi. Muista viestinnän koko ketju, sekä toimitusten ruuhkahuiput että kuluttajan digikello: milloin ja miten kannattaa viestiä, jotta tavoitat juuri oikean kohderyhmän? Toimittaja ajattelee uutista tehdessään aina lukijaa.

Lue lisää oppaastamme: Näin kirjoitat hyvän lehdistötiedotteen

 

4. Älä unohda visuaalisuutta

Visuaalisuus on erityisen tärkeää sosiaalisessa mediassa, koska algoritmit suosivat visuaalisia sisältöjä pelkkää tekstiä enemmän ja nostaa niitä näkyvämmin esille. Muista jo tapahtumaa tai tiedotetta suunnitellessasi pohtia, miten saat siitä visuaalisen.

Lue lisää blogikirjoituksestamme: Kuva tuo tiedotteelle näkyvyyttä

 

5. Mittaa onnistumistasi

Millä mittareilla voit seurata viestinnän onnistumista? Käytä saatavilla olevaa tietoa mittaroimaan tavoitteiden saavuttamista. Analysoi syitä sekä onnistumisiin että epäonnistumisiin. Muista myös, että mediaviestinnässä on aina myös hieman sattumaa mukana.

Lue lisää oppaastamme: Näin valitset viestinnän mittarit

Aiheet: tiedote ja tiedottaminen, mediaviestintä, Viestinnän suunnittelu, visuaalinen viestintä

Maunu Anhava

Kirjoittaja Maunu Anhava

Liiketoimintapäällikkö, STT Viestintäpalvelut ja Lehtikuvan kuvamyynti