[fa icon="calendar'] 29.1.2020 7:30 / kirjoittaja Jatta Heikkinen

Vuosi2019blogintausta_web1

Millaisena viestinnän vuosi 2019 esiintyi STT Viestintäpalveluiden blogeissa? Lue viisi luetuinta blogiamme ja jos jotakin muutakin mielenkiintoista jäi sinulta huomaamatta, tee pikakelaus lähihistoriaan ja lue blogimme vaikka koko vuoden ajalta.

Vuosi 2019 oli suorastaan hengästyttävä talous- ja pörssiviestinnän, kriisien ja erilaisten ilmiöiden värittämä vuosi, jossa vilisi aiheita ruuhkavaroituksista sisällön skarppaamiseen, ajoittamiseen ja mediasuhteiden parantamiseen. Tilaa vastedes kirjoitukset sähköpostiisi, niin saat ne taatusti tuoreena.

Tässä meidän Greatest Hits vuodelta 2019. Ole hyvä!

Otsikko toimii linkkinä blogiin.

1. Huomioi nämä 4 trendiä, jotta saat enemmän ansaittua mediaa ensi vuonna (2020)

Tokkopa löytyy organisaatiota, jolle ei kelpaisi positiivinen medianäkyvyys. Omalla työllä ansaittu medianäkyvyys paitsi tuntuu makealta, on usein uskottavinta ja kustannuksiltaan edullista. Kerromme blogissamme apukeinoista toimia paremmassa vuorovaikutuksessa tiedotusvälineiden kanssa ja ”megatrendeistä”, joiden nostattamia aaltoja hyödyntämällä voit helpommin kasvattaa medianäkyvyyttä. Carpe Diem!

 

2. Sirje Ahvenlampi-Hyvönen: 10 sekunnin sääntö pätee sijoittajaviestinnässä

Ne kuuluisat ensimmäiset sekunnit ratkaisevat niin sodassa kuin rakkaudessa – mutta myös IR-viestinnässä. Pörssitiedottamisen sarjassamme Investis Digitalin Sirje Ahvenlampi-Hyvönen kertoo mm. sijoittajien kärsimättömyydestä digitalisaation ja informaatiotulvan aikakaudella. ”Jos sijoittaja ei löydä sijoittajasivuilta etsimäänsä tietoa 10 sekunnissa, hän poistuu muihin lähteisiin”. Lue myös, mitkä muut asiat Ahvenlampi-Hyvösen mukaan tulevat korostumaan entisestään IR-viestinnässä.

 

3. Suomi-Toimitus-Suomi-sanakirja selventää toimituksen kieltä

Tämä ei ole varsinaisesti blogi, mutta julkaisumme osoitti olevansa paitsi virkistävä ja hyväntuulinen keidas viestinnän arjen keskellä, myös aimo paukku tietoa toimituksen maailmasta. Mehän sen uutistoimistona tunnemme. Haasta itsesi ja vieruskaverisi vaikkapa pienellä tietovisalla.  Tiedätkö millaista juttua toimittajat kutsuvat ”kasisataseksi”? Mitä ovat ”montaasi”, ”uutishaukka”, ”sopuli” ja ”ankka”? Entä mitä tekee toimituksessa TTT:läinen? Lukemalla selviää.

 

4. Uutispäällikön vinkit viestijälle – miten voit mokata viestisi

Tekevälle sattuu. Mutta ei hätää, autamme. STT:n uutispäällikkö Mimma Lehtovaara tietää ja kertoo blogissamme monen vuoden kokemuksella, miten viestijä voi mm. jaarittelemalla, väärällä ajoituksella, epäselvällä tiedotteella tai kuurupiilolla menettää tilaisuuden medianäkyvyyteen. Ja mitä puolestaan toimittajat toivovat viestijältä, jotta yhteistyö sujuu hienosti? Olemme lähestyneet mediasuhteita ja toimittajakohtaamisia koskevia haasteita keväällä 2019 julkaisemassamme oppaassa. Lue blogi, lataa opas.

 

5. STT:n otsikkovelhon 5 vinkkiä tiedottajalle – ”Otsikko on viestille kuin tölkki maidolle”

Tämä on niin selkeää, mutta tahtoo unohtua. Toisin kuin kaunokirjallisuudessa, tiedotteessa ei kannata rakentaa draaman kaarta, vaan sukeltaa suoraan ytimeen. Loistavasti kirjoitettu blogi houkuttelevalla otsikolla on itsessään esimerkki siitä, miten teksti vangitsee yleisönsä. Lue itse vuoden takaisen uutispäällikkömme Teppo Moision haastattelu jutun kirjoittamisen periaatteista, jotka pätevät myös tiedottamiseen.


Kuvamosaiikki:
STT Viestintäpalvelut / Jatta Heikkinen
Kuvat vasemmalta oikealle: Heikki Saukkomaa (Sirje Ahvenlampi-Hyvönen)
Irene Stachon (STT:n toimitus)
Martti Kainulainen (Mesut Turan)
Heikki Saukkomaa (Suomi-Toimitus-Suomi -sanakirja)
Antti Aimo-Koivisto (Sirpa Paatero median ristitulessa)Pekka Sakki (Helsingin päärautatieasema)Heikki Saukkomaa (Spämmifiltterit)
Aleksi Tuomola (Teppo Moisio)

 

Medisuhteiden ABC -opas

 

 

 

Aiheet: maineenhallinta, kriisiviestintä, tiedote ja tiedottaminen, mediaviestintä, kuvat, visuaalinen viestintä, asiantuntijaviestintä, Pörssitiedottaminen

Jatta Heikkinen

Kirjoittaja Jatta Heikkinen

Journalistitaustainen mediaviestinnän ammattilainen, STT Viestintäpalveluiden asiakaspäällikkö.