[fa icon="calendar'] 8.5.2017 12:54 / kirjoittaja Liina Nelimarkka

Systemaattinen tiedottaminen_Liina Nelimarkka STT.jpg

Viestinnän strateginen suunnittelu ja ajoittaminen kannattaa, jotta viestintä ei jää ainoastaan hektisen 24/7 päivystämisen ja reagoimisen varaan.

Viestinnän tavoitteiden kannalta tärkeiden tiedotteiden, tapahtumien ja viestien ajoitusta kannattaa suunnitella siten, että ne osuvat mediaympäristössä sopivaan saumaan ja saavat siinä imussa näkyvyyttä. Sen mukaan, millaisia uutispäiviä ja millaista julkisuutta mediassa ja sitä kautta myös sosiaalisessa mediassa näyttäisi olevan tulossa.

Vaikka maailma on hektinen ja pinnalle voi koska tahansa nousta yllättäviä uutisia ja kohuja, medioissa toimitukset suunnittelevat toimintaansa ja uutisointiaan. Tiedossa olevat asiat kuten tulevat tapahtumat ja niistä uutisoiminen suunnitellaan etukäteen: ne ovat toimituksissa työvuorolistojen runko ja uutistoiminnan selkäranka. Suunnitelma elää ja voi muuttua, mutta se on pohjalla runkona. Merkittävät uutiset kiilaavat ohituskaistalta, mutta yllättäviä katastrofeja ei onneksi tapahdu päivittäin – on myös niitä päiviä, jolloin asiat menevät jotakuinkin suunnitelmien mukaan.

Monella viestijällä on tavoitteena saada näkyvyyttä niin perinteisessä kuin sosiaalisessa mediassa. Eri mediat kietoutuvat toinen toisiinsa: moni someilmiö saa alkunsa perinteisessä mediassa julkaistusta jutusta. Journalistinen näkyvyys voi olla päätavoite ja / tai pätevä välitavoite sille, että saa jatkonäkyvyyttä sosiaalisessa mediassa ja hakukoneissa. Ennakoinnilla ja oikealla ajoituksella parannat mahdollisuuksiasi näkyvyyden hankkimisessa kaikissa eri kanavissa.

Medianäkyvyyttä - miten?

Miten tehostaa näkyvyyden saantia uutisympäristöä ennakoimalla? Lue uudesta oppaastamme

Tunne mediaympäristösi

Aiheet: mediaviestintä, Viestinnän suunnittelu

Liina Nelimarkka

Kirjoittaja Liina Nelimarkka

Liina Nelimarkka on STT:n markkinointipäällikkö ja tämän blogin päätoimittaja.