[fa icon="calendar'] 16.6.2015 9:45 / kirjoittaja Liina Nelimarkka

Tavoite_Liina_Nelimarkka.jpg

Järjestösektori poikkeaa monin tavoin yrityksistä ja julkisesta sektorista. Järjestöt eivät tavoittele voittoa tai pyri palvelemaan kaikkia tasapuolisesti. Järjestöllä on tietty selkeä tarkoitus: ne edistävät jonkin ryhmän etuja tai ajavat tiettyä asiaa. Ne pyrkivät siis vaikuttamaan - ja vaikuttaminen on ennen kaikkea viestintää.

Samalla suhde mediaan on erilainen. Järjestö pyrkii vaikuttamaan yhteiskunnalliseen keskusteluun, ja sitä kautta esimerkiksi poliittisiin päätöksentekoprosesseihin. Yhteiskunnallisen keskustelun agendan määrittämisessä medialla on edelleen suuri vaikutusvalta. Jotta voisi vaikuttaa menestyksekkäästi, täytyy tuntea pelikenttä ja pelaajat läpikotaisin.

Tässä työssä mediaseuranta on keskeinen työkalu. Ilman sen tuomaa näkemystä järjestön ulkoinen viestintä on pimeässä hapuilua.

Journalistinen media on olennainen tekijä, mutta yksikään järjestö ei voi sivuuttaa sosiaalisen median voimaa. Järjestöä, sen ajamia asioita sekä sen jäsenistöä koskevia keskusteluita käydään jatkuvasti. Näiden signaalien aktiivinen seuranta voi antaa järjestöviestijälle arvokasta tietoa siitä, mistä huomisen lööpeissä puhutaan. Lisäksi se antaa tietenkin mahdollisuuden reagoida reaaliaikaisesti keskusteluun sosiaalisen median kanavissa.

Tuore oppaamme on tarkoitettu jokaiselle järjestösektorilla viestinnän parissa työtä tekevälle. Ja koska viestinnän ja sitä kautta mediaseurannan rooli on järjestöille korostuneen tärkeä, sopii opas erinomaisesti myös sellaisille järjestöissä työskenteleville, joiden tittelistä puuttuu sana viestintä.

Lataa opas veloituksetta tästä alta: 

lataa-mediaseuranta-jarjestoille-opas

Kuva: Liina Nelimarkka

 

Aiheet: mediaseuranta

Liina Nelimarkka

Kirjoittaja Liina Nelimarkka

Liina Nelimarkka on STT:n markkinointipäällikkö ja tämän blogin päätoimittaja.