12.3.2015 14:59

Sosiaalisen median seuranta nappaa nousevat some-ilmiöt

Miten hyvin olet perillä siitä, mitä sosiaalisessa mediassa parhaillaan kytee?

Moni viestijä seuraa huolella omaa alaansa, brändiään sekä kilpailijoitaan. Mutta sosiaalisessa mediassa voi aivan tyhjästä nousta ilmiö, jota ei itse osannut ennustaa, ja siksi sitä ei osannut edes etsiä. Ilmiö voi kuitenkin olennaisesti liittyä omaan alaan – tai se voi olla tilaisuus osallistua ja vaikuttaa viemällä keskustelua haluamaansa suuntaan.

Lue Lisää
4.3.2015 8:50

Kriisiviestijän työkalupakki - näillä pysyt askeleen edellä

“It takes 20 years to build a reputation and five minutes to ruin it."

Näin on lausunut sijoittajaguru Warren Buffett. Herra Buffett puhuu asiaa.

Kun organisaatio joutuu julkisuuskriisiin, mitataan sekä johdon että viestintäosaston kykyä reagoida. Sosiaalisen median valtakaudella yksi minuutti - puhumattakaan niistä viidestä - voi olla ratkaiseva sen suhteen, leimahtaako kriisi liekkeihin vai sammuuko pinnan alla kytenyt kriisinalku kaikessa hiljaisuudessa.

Lue Lisää
25.2.2015 10:21

Mediaseuranta - leikkeiden keräilyä vai aktiivista maineenhallintaa?

Avaan kuoren vapisevin käsin. Sieltä se jo pilkistää, moneen kerrokseen taiteltuna. Nostan leikkeen kuoresta ja levitän sen täyteen mittaansa edessä olevalleni pöydälle. Siinä se nyt on, suuren suomalaisen päivälehden eilisen numeron kolmossivu. Kuvassa komeilee toimitusjohtajamme Risto. Silmäilen jutun vielä kerran läpi, hymyilen ja suuntaan kopiokonetta kohti. Täytyyhän voitonmerkki monistaa ja asettaa näkyvälle paikalle.

Yllä oleva katkelma kuuluu luultavasti monen suomalaisen organisaatioviestijän päiväuneen.

Lue Lisää
19.2.2015 7:30

Kuusi fiksua tapaa hyödyntää mediaseurantaa

"No me seurataan miten meidän tiedotteet menee läpi. Ja sit tietysti jos meistä puhutaan jotain muuta lehdissä, tai jos meidän toimitusjohtaja mainitaan."

Mediaseurantaa hyödynnetään perinteisesti juuri tähän: viestintäosaston voitonmerkkien keräämiseen ja omasta organisaatiosta ja sen johdosta käytävän keskustelun löytämiseen.

Tämä on toki tärkeää, mutta pelkillä brändisanoilla viritetty mediaseurantakone käy puoliteholla. Jotta mediaseurantaa voitaisiin oikeasti käyttää toiminnan kehittämiseen pelkän peruutuspeiliin tuijottamisen sijaan, täytyy aivot (ja tietenkin se seuranta) kääntää uudelle vaihteelle.

Seuraavassa esittelemme kuusi tapaa, joilla saat mediaseurannastasi täyden hyödyn irti. Huomioi nämä myös mediaseurannan hakujen laatimisessa.

Lue Lisää