[fa icon="calendar'] 22.2.2016 13:30 / kirjoittaja Liina Nelimarkka

Copy_of_Lehtikuva_Martti_Kainulainen.jpg

Tiedotteessa mainittu yhteyshenkilö on luonnollisesti ensimmäinen taho, jota toimittaja tavoittelee tehdessään juttua tiedotteen pohjalta. Mitä yhteyshenkilön on hyvä muistaa, kun puhelin alkaa tiedotteen julkaisun jälkeen soida?

1. Ole tavoitettavissa

Tämä on itsestäänselvä asia, mutta hämmästyttävän usein tiedotteessa mainittu yhteyshenkilö ei ole tavoitettavissa tai edes tietoinen nimensä maininnasta tiedotteessa. Tiedotteen kirjoittaja: sovittehan tiedotteen lähetysajan yhdessä sen mukaan, että yhteyshenkilö on tavoitettavissa. Mikäli tiedotteessa on uutispotentiaalia, halutaan haastateltava kiinni heti, ei parin tunnin (tai päivän) päästä. Pidä siis puhelin auki ja ole valmistautunut yhteydenottoihin.

2. Tarjoa uusia näkökulmia

Toimittaja soittaa, koska haluaa lisätietoja, ei jo tiedotteessa kerrottujen asioiden toistoa. Varmista siis, että voit tarjota syvempää tietoa aiheesta ja relevantteja uusia näkökulmia. Itsestäänselvyyksien latelijaan ei todennäköisesti olla uudelleen yhteydessä. Jos tarvitset valtuutuksen johdolta, pyydä se etukäteen.

Toimittajien tehtävä ei ole referoida tiedotetta tai haastattelua sellaisenaan. He valitsevat juttuunsa lukijan kannalta olennaiset tiedot sekä näkökulmat ja täydentävät niitä tarpeen mukaan muista lähteistä. Varsinkin kiistanalaisissa asioissa toimittajalle on tärkeää saada esille myös eriävät näkemykset.

3. Unohda ammattijargon

Omasta erityisalasta tulisi pystyä kertomaan toimittajalle kielellä, jonka suuri yleisökin ymmärtää. Monimutkainen ammattiterminologia kannattaa jättää alan sisäiseen käyttöön. Mitä tiiviimmin ja konkreettisemmin asian voi avata, sen parempi. Nämä vinkit toimivat myös tiedotteen sitaatteja laadittaessa. Muista, että tiedotteen päätarkoitus ei ole antaa sinusta mahdollisimman älykästä kuvaa, vaan kertoa asiasta ymmärrettävästi ja lukijoita kiinnostavalla tavalla.

4. Esiinny luontevasti

Haastateltavalla tulisi olla kykyä esiintyä luontevasti myös sähköisessä mediassa. Toimittajat tekevät printti- ja nettiuutisten lisäksi myös ääni- ja videosisältöjä, joten sana on hyvä olla hallussa. Ota itsellesi muutama minuutti valmistautumiseen ja mieti, mikä sinun pääviestisi on ja mitä haluat sanoa. 

Kuva: Lehtikuva

Kaipaatko lisävinkkejä tiedottamiseen? Lataa ilmainen Mediaviestinnän ABC -oppaamme tästä alta:

lataa-mediavistinnan-abc

Aiheet: mediaviestintä

Liina Nelimarkka

Kirjoittaja Liina Nelimarkka

Liina Nelimarkka on STT:n markkinointipäällikkö ja tämän blogin päätoimittaja.

Tilaa kirjoitukset sähköpostiisi:

New Call-to-action

Viimeisimmät kirjoitukset