[fa icon="calendar'] 21.9.2016 9:54 / kirjoittaja Liina Nelimarkka

Kuvan käyttäminen tiedotteessa/Kuva: Liina Nelimarkka

Parhaimmillaan tiedote on jo julkaistavaksi valmis uutinen! Aivan samalla tavalla kuten median julkaiseman uutisen kohdalla, myös tiedotteessa hyvä kuvaotsikko ja kärki toimivat lukijan huomion herättäjänä. 

Näkyvyyttä uutishuoneessa ja tiedoteportaalissa 

Kun julkaiset tiedotteen omissa medioissasi (omilla verkkosivuillasi, uutishuoneessasi tai sosiaalisen median kanavissasi) tai tiedoteportaalissa, kuvalla ja napakalla otsikoinnilla erotut samalla logiikalla kuin journalistisessakin mediassa. 

Hyvä kuvan ja otsikon yhdistelmä houkuttelee verkkosivuvierailijaa klikkaamaan tiedotetta. Uutishuoneessa ja tiedoteportaalissa kuvallinen tiedote erottuu edukseen. Vilkaise esimerkiksi tiedotesivustoa www.sttinfo.fi, jonka etusivulla tiedotteet eli organisaatioiden omat uutiset ovat näyttävästi esillä. 

Kirjoita ingressi tai tiedotteen ensimmäinen lause sillä ajatuksella, että se pätkä on juuri se, joka tulee kuvan ja otsikon kanssa näkyviin niin uutishuoneessa julkaistaessa kuin sosiaalisessa mediassa jaettaessa. 

Journalistinen media ja kuva

Omassa mediassasi ja tiedoteportaalissa tiedotteeseen liittämäsi kuva on varmuudella esillä. Lähettäessäsi tiedotteen medialle ei kuvan julkaisusta ole takeita. Kuva voi joka tapauksessa olla toimittajan huomion herättäjä, vaikka hän ei päätyisikään käyttämään kuvaa jutussaan. 

Kuva saattaa herättää toimituksessa myös kiinnostuksen lähettää paikalle oma kuvaaja. Jos aiheesta on isoksi uutiseksi eikä medialla ole aiheesta kuvia entuudestaan, tiedotteen kuvaa voidaan käyttää ensimmäisessä pikaisessa versiossa ja seuraavissa versioissa lisäkuvina uusia, vartavasten aiheesta kuvattuja. 

Vinkkejä kuvan valintaan

Onko tiedotteesi aihe kuvallinen? Voisiko kärjen saada kuvatuksi? Jos aiheesi on esimerkiksi uusi tuote, rakennus, nimitysuutinen tai taidenäyttelyn avajaiset, on kuvaan selkeä ja helposti kuvattava kohde. Jos aiheenasi on vaikkapa vaikeasti kuvattava tutkimustulos, mieti esimerkiksi sitä, saisiko tulokset kuvattua informatiivisen grafiikan muotoon. (Lisää vinkkejä kuvituskuvan valintaan täällä). 

Ole kuvan valinnassa ja käytössä luova: kun kuvia on paljon, mitäänsanomaton kuva ei erotu. Kuvituskuvaa käyttäessäsi valitse persoonallisempi versio: uskalla käyttää toisinaan muitakin kuin yleisimpiä kuvapankkikuvia läppäreineen ja puhelimineen. Tai kuvauta niistä oma variantti, jossa näkyy oman organisaatiosi logo tai tuote.

Kun etsit persoonallisia kotimaisia ja pohjoismaisia kuvituskuvia, käy selaamassa Lehtikuvan valikoimia! Kuvatoimittajat auttavat sopivan kuvan valinnassa ja neuvovat esimerkiksi kysymyksissä koskien kuvan käyttöoikeuksia. 

 Siirry Lehtikuvan uudelle sivustolle

Kuva: Liina Nelimarkka

Aiheet: tiedote ja tiedottaminen, visuaalinen viestintä

Liina Nelimarkka

Kirjoittaja Liina Nelimarkka

Liina Nelimarkka on STT:n markkinointipäällikkö ja tämän blogin päätoimittaja.

Tilaa kirjoitukset sähköpostiisi:

New Call-to-action

Viimeisimmät kirjoitukset