[fa icon="calendar'] 10.11.2017 15:41 / kirjoittaja Tasja Salin

VR.jpg

VR:n viestinnän haasteena on tasapainoilu päivittäisen median palvelun sekä oman proaktiivisen viestinnän välillä. Miten VR:n viestinnässä tehdään strategista viestintää? 

Kun lumikaaos iskee raiteille tai aamujuna jumittaa, kaikki tietävät, mistä kysyä lisätietoa. VR on siitä poikkeuksellinen yritys Suomen viestintäilmastossa, että sen toiminta kiinnostaa mediaa valtavasti. Tämän tuntee nahoissaan VR:n mediasuhdejohtaja Mika Heijari, joka saa yhtiön muun viestintäväen kanssa vastaanottaa 2000 median yhteenottoa vuosittain. 

-Niiden hoitaminen on iso haaste päivin ja öin. Päivittäinen median palvelu vie ison osan resursseistamme, Heijari kertoo.

Viestinnän strateginen ajoitus 

Heijari kokee, että tasapainottelu oman aktiivisen viestinnän ja toisaalta median palvelemisen välillä on usein vaikeaa. Tasapainottelussa VR:n viestintää auttaa STT Pro -tapahtumatietopalvelu, jota Heijari kuvailee strategiseksi työkaluksi. 

-Kun valmistelemme isoa viestintäoperaatiota, tarkastamme että se osuu järkevään saumaan. STT Pro on suunnittelun apuväline, kun aiomme mennä omalla viestillä ulos, ettemme ajaudu ruuhkaan.

Heijari tietää, ettei suomalainen media nykyisellään repeä joka paikkaan, koska resurssit ovat vähissä.

-Katsomme STT Prosta, onko ruuhka-aika tai ruuhkainen päivä, kun aiomme tiedottaa tai suunnittelemme, milloin tiedotustilaisuus pidetään ja toivomme että media pääsisi paikalle, kertoo Heijari.

VR:n viestinnässä on myös seurattava, onko eri sidosryhmillä eli kumppaneilla, kilpailijoilla tai regulaattoreilla jotain viestittävää, ja huomioitava myös tämä oman viestinnän suunnittelussa ja ajoittamisessa.

-Viestinnän ajoitus ja suunnittelu on kaiken A ja O. Meillä on kolme isoa liiketoimintaa ja paljon erityyppisiä viestintätarpeita, joten tarvitsemme hyviä työkaluja.

Kaikki viestinnän työkalut käytössä

Viestinnällisesti VR:lle on paljon etua tunnettavuudestaan ja siitä, että media on VR:stä kiinnostunut. Heijari korostaa, että vaikka julkisuuden määrä on suuri, se vaatii sekä reaktiivista että proaktiivista toimintaa.

-Kaikkia työkaluja tarvitaan. Haasteemme ovat erilaiset kuin monilla muilla: meillä on paljon aikataulutettavaa tekemistä. Kaikkien kolmen liiketoimintamme eli matkustajaliikenteen, tavaraliikenteen ja infran osalta mediakentät ovat erilaisia.

VR:n viestintä joutuu myös venymään poikkeustilanteissa. Taannoisen Raaseporin onnettomuuden tyyppisissä tapauksissa pitää Heijarin mukaan pystyä reagoimaan todella nopeasti ja myös muuttaa suunnittelua, vaikkapa siirtää tiedotustilaisuutta.

-STT Pro toimii tässä hyvin. Se tarjoaa kivan ikkunan siihen, millaisia mediapäiviä on tulossa.

 

Kuva: Jussi Nukari / Lehtikuva

Lue oppaastamme lisää siitä, miten mediaympäristöä ennakoimalla voit ajoittaa viestintääsi tehokkaasti:

Tunne mediaympäristösi

 

Aiheet: mediaviestintä, Viestinnän suunnittelu

Tasja Salin

Kirjoittaja Tasja Salin

Tasja Salin työskentelee STT:n uutistoimituksessa toimitussihteerinä ja STT Viestintäpalveluissa asiakaspalvelun ja sisällöntuotannon parissa.

Tilaa kirjoitukset sähköpostiisi:

Tunne mediaympäristösi

Viimeisimmät kirjoitukset