[fa icon="calendar'] 12.3.2015 14:59 / kirjoittaja Liina Nelimarkka

ViraalivahtimobiiliMiten hyvin olet perillä siitä, mitä sosiaalisessa mediassa parhaillaan kytee?

Moni viestijä seuraa huolella omaa alaansa, brändiään sekä kilpailijoitaan. Mutta sosiaalisessa mediassa voi aivan tyhjästä nousta ilmiö, jota ei itse osannut ennustaa, ja siksi sitä ei osannut edes etsiä. Ilmiö voi kuitenkin olennaisesti liittyä omaan alaan – tai se voi olla tilaisuus osallistua ja vaikuttaa viemällä keskustelua haluamaansa suuntaan.

Jotta näihin tilaisuuksiin voi tarttua, pitää tarkkailla sitä, mitä on juuri nyt syntymässä. Nämä keskustelut saattavat sammua nopeasti eikä niistä synny mitään sen suurempaa. Tai keskustelu saattaa jatkua ja kasvaa todelliseksi viraali-ilmiöksi. Miten sitten voi tietää, mistä tulee some-ilmiö ja mistä ei? Tai voiko siihen jotenkin vaikuttaa?

Miten reagoida keskusteluun somessa?

Jos huomaan, että aiheesta x jaetaan paraikaa ahkerasti linkkiä y, ja tämä koskettaa omaa organisaatiotamme tai alaamme, mitä teen?

Voin tietysti itse osallistua keskusteluun suoraan, jos minulla on antaa tietoa, joka vastaisi keskustelijoiden kysymyksiin ja auttaisi heitä. Tai pääsisin heti keskusteluun esimerkiksi oikaisemaan mahdollista yritykseen liittyvää virheellistä informaatiota jo ennen kuin aihe paisuu viraaliksi ja yrityksen maine vaarantuu.  

Toinen mahdollinen reagointitapa on kirjoittaa itse vaikkapa oma blogikirjoitus aihepiiriin liittyen ja levittää sitä. Näin on mahdollista, että osallistujat huomaavat tämän uuden tulokulman aiheeseen, ja keskustelun suunta tai sävy muuttuu.

Pitääkö tietää mitä puhutaan?

Viimeistään siinä vaiheessa, kun ilmiö on jo vakavasti otettava viraali, täytyy viestijän olla siitä perillä. Jos viraali koskettaa olennaisesti omaa toimialaa eikä itse ole tässä hereillä, yritys näyttää vähintäänkin hölmöltä.

Vaikka aihepiiri ei koskettaisi millään tavalla omaa toimialaa, se saattaa olla oivallinen mahdollisuus tehdä rohkea ja mahdollisesti menestyksekäs viestinnällinen ulostulo.

Mitä some-kanavia pitää seurata?

Sosiaalinen media on laaja käsite. Ja se on muutakin kuin Twitter, jossa äänessä on eliitti. Moninaisilla keskustelupalstoilla puhuu tavallinen kansalainen. He jakavat mielipiteitä, videoita, kuvia, mainoksia ja blogitekstejä. He eivät ole liikkeellä rakentaakseen omaa henkilöbrändiään, vaan puhuvat kaunistelemattomalla äänellä. He eivät välttämättä käytä lainkaan häshtägejä.

Monella viestijällä kohderyhmänä on tavallinen kansalainen ja kuluttaja. Tietyn kohderyhmän keskustelupalstalla tai Facebook-ryhmässä keskustelua saattaa käydä juuri sinua kiinnostava yleisö.

Palvelu sosiaalisen median seurantaan

Palvelumme Viraalivahti seuraa koko suomenkielistä sosiaalista mediaa ja poimii yllättävätkin ilmiöt tietoosi heti, kun ilmassa leijuu viraalin merkkejä.

Kun internet seuraavan kerran kohisee mekon väristä, avokadopastasta tai ALS ice bucket challengesta – tai jostain ihan muusta – Viraalivahdin avulla tiedät siitä ensimmäisten joukossa.

Tutustu Viraalivahtiin

Aiheet: sosiaalinen media

Liina Nelimarkka

Kirjoittaja Liina Nelimarkka

Liina Nelimarkka on STT:n markkinointipäällikkö ja tämän blogin päätoimittaja.

Tilaa kirjoitukset sähköpostiisi:

New Call-to-action

Viimeisimmät kirjoitukset