[fa icon="calendar'] 27.8.2015 7:26 / kirjoittaja Mika Roman

 Sanomalehdet_blogikoko.jpg

Näköis- ja printtisanomalehtien seurantaan on tarjolla erilaisia vaihtoehtoja. Yksi vaihtoehtoja erottava ominaisuus on se, tarjoaako seuranta pääsyn lukemaan alkuperäiset mediaosumat. Kun valitset itsellesi sopivaa mediaseurantapalvelua varmista, että palvelu vastaa tältäkin osin tarpeitasi ja toiveitasi. Avaan tässä lyhyesti eri vaihtoehtoja niiden vahvuuksien ja heikkouksien kautta. 

Perinteisesti sanomalehtiä on seurattu fyysisinä paperileikepalveluina. Osumat on toimitettu asiakkaalle postitse. Palvelu on kallista ja hidasta eikä sitä taida markkinoilla enää juuri olla saatavilla. Aika on ajanut tällaisen mediaseurannan ohitse kaikkialla maailmassa. 

Toinen tapa on luetuttaa seurattavat lehdet palveluntarjoajalla, joka kirjoittaa osumista tiivistelmät. Tiivistelmä kiteyttää pitkänkin artikkelin pääkohdat kaikille raportin tilaajille, vaikka alkuperäiseen, kokonaiseen uutiseen ei olisi tunnuksia. Heikkoutena on jälleen hinta. Kustannuksia koituu seurattavien lehtien hankinnasta ja ennen kaikkea tiivistelmien kirjoittajien palkkaamisesta. Tiivistelmä on myös aina tulkinta alkuperäisestä uutisesta ja alkuperäisen artikkelin näkeminen vaatii omat tilausmaksunsa. 

Sanomalehtiä voi seurata myös suoraan digitaalisten näköislehtien seurantana. Palveluntarjoaja on saanut oikeudet käydä maksumuurien takana etsimässä osumia automaattisesti. Hakukoneelle seurannan laajentaminen ei tuota kustannuksia. 

Digitaalisen näköislehtiseurannan juju on siinä, että käyttäjä pääsee helposti lukemaan koko mediaosuman suoraan sen alkuperäisessä kontekstissa lehden sivulta. Tapoja toteuttaa pääsy raportista mediaosumaan ja lehteen on erilaisia. Seurantapalvelu, jossa digitaalisen näköislehtiseurannan hintaan sisältyy pääsy kaikkiin osumiin ja lehtiin on käyttäjälle vaivaton. Kun palveluntarjoaja on huolehtinut maksut lehtikustantajien kanssa, ei käyttäjälle koidu lukuoikeuksista lisäkuluja ja hän pääsee yksillä tunnuksilla kaikkiin osumiin ja kaikkiin lehtiin.

Lopuksi check-list kysymyksiä, jotka sanomalehtiseurannan myyjälle kannattaa esittää: 

  1. Mitkä kaikki lehdet kuuluvat seurannan piiriin? 
  2. Kuinka nopeasti saan osumat? Saanko ne heti julkaisupäivän aamuna? 
  3. Tarvitsenko erilliset tunnukset kuhunkin lehteen, jotta pääsen lukemaan osumat? 
  4. Täytyykö lehtiin pääsystä maksaa erikseen? 
  5. Tuleeko seurannan laajentamisesta tai muuttamisesta lisälaskua? 
  6. Kuka auttaa minua seurannan muuttamisessa tai laajentamisessa? 

Kuva: Mikko Stig/ Lehtikuva 

lataa-mediaseuranta-opas

Aiheet: mediaseuranta

Mika Roman

Kirjoittaja Mika Roman