[fa icon="calendar'] 1.4.2015 9:01 / kirjoittaja Liina Nelimarkka

SuomenYrittjtlogo

Suomen Yrittäjien viestintäpäällikkö Eeva Ketvel seuraa Suomen Yrittäjien ja myös alue- ja paikallisjärjestöjen näkyvyyttä mediassa. Järjestöjä on suuri määrä, ja kotimaista mediaa on olennaista seurata mahdollisimman laajasti. Omia ja jäsenyritysten intressejä koskeviin mediaosumiin - kuten mielipidekirjoituksiin - pitää päästä reagoimaan välittömästi. 

Valittaessa mediaseurantaa yksi olennainen valintaperuste Ketvelillä oli se, että pdf:t saa heti aamusta. Viestinnän prosessit pitää saada liikkeelle välittömästi, koska reagointinopeus voi olla ratkaisevaa. Jos juttu on ollut aamun printtilehdessä, Suomen Yrittäjien johtajiston täytyy nähdä se heti, ennen päivän ensimmäisiä tapaamisia. 

Asiantuntijapalvelu mediaseurannassa on tärkeää

Ketvelille henkilökohtainen asiantuntijapalvelu on merkittävä plussa:

"Se, että minulla on STT:llä tuttu henkilö, jolle voin soittaa. Asiakaspäällikköni Jenni Räikkönen on kädestä pitäen opettanut käyttämään mediaseurantaa. Jos tulee ongelmia tai kysymyksiä, soitan Jennille ja saan heti apua." 

Mediaseurannan käyttöönottovaiheessa tehtävä hakujen rakentaminen ja säätäminen onnistui oman yhteyshenkilön kanssa helposti.

"Mediaseurantahakuja on valtava määrä. Niiden säätäminen oli urakka, mutta teimme ne Jennin kanssa kerralla kuntoon. Nyt voin nauttia hedelmistä, eli saan laadukkaat raportit, joissa on vain olennaisia mediaosumia", Eeva Ketvel kertoo. 

Suomen Yrittäjien hakuja olivat Räikkösen lisäksi kulissien takana tekemässä STT Viestintäpalveluista tiimin muutkin mediaseuranta-asiantuntijat.

"Asiakkaan kuuluu kokea mediaseuranta sujuvana palveluna. Kunnolliset ja hyvin työstetyt boolean-haut, oikein valitut lähteet kullekin haulle ja vielä roskaosumien siivoaminen vaativat paljon työtä. Suomen Yrittäjillä on hakuja ja raportteja yhteensä liki 100 kappaletta", Räikkönen valottaa asiakkaan parhaaksi tehtävää taustatyötä. 

Sähköinen arkistointi helpottaa viestintätyötä 

Sähköinen arkisto helpottaa käytännön viestintätyötä. Eeva Ketvelin työhuoneen kaapissa on vielä muistona muutama mappi kellastuneita leikkeitä ajalta ennen digitaalista printtiseurantaa. Nyt naurattaa, miten hankalaa silloin oli kaivella juttuja mapeista ja tarvittaessa laittaa niitä jakoon.

Vanhoihin juttuihin on huomattavasti kätevämpää palata sähköisessä muodossa. Arkisto mahdollistaa myös vuosianalyysien tekemisen. Mediaseurannan tulokset ja piikit Ketvel esittelee johdolle. Analyysi päätyy myös vuotuiseen Suomen Yrittäjien toimintakertomukseen. 

Alkuperäiset jutut alkuperäisessä ympäristössä

"Ennen STT:n mediaseurantaa emme päässeet käsiksi alkuperäisiin juttuihin, vaan olimme tiivistelmien varassa", Ketvel kertoo ja muistelee tiivistelmissä olleen joskus jopa virheitä. Joka tapauksessa tiivistelmä on tulkinta ja toisen käden tietoa. Autenttinen alkuperäinen lähde on luotettava. 

Käyttö sisäisessä viestinnässä

Ketvel hyödyntää mediaseurantaraportteja Suomen Yrittäjien sisäisessä uutiskirjeessä. Esimerkiksi paikallisjärjestöjen johdolle suunnattuun uutiskirjeeseen Ketvel on koonnut linkkejä juttuihin, joissa järjestö on näkynyt mediassa.  

Opi lisää mediaseunnasta lataamalla ilmainen opas alta:

lataa-mediaseuranta-opas

Liina Nelimarkka

Kirjoittaja Liina Nelimarkka

Liina Nelimarkka on STT:n markkinointipäällikkö ja tämän blogin päätoimittaja.

Tilaa kirjoitukset sähköpostiisi:

New Call-to-action

Viimeisimmät kirjoitukset