[fa icon="calendar'] 22.1.2016 7:00 / kirjoittaja Liina Nelimarkka

Hakukuva3_Cropped.jpg

Onnistunut mediaseuranta lähtee tavoitteista ja niiden pohjalta laadituista hakulausekkeista. Kun tämä vaihe tehdään huolella, on pohja tavoitteelliselle mediaseurannalle ja viestinnän mittaamiselle kunnossa.

Mitä hakujen laatimisessa tulee huomioida?

Mitä kannattaa seurata?

Moni keskittyy mediaseurannassaan itseensä: mitä meistä tai avainhenkilöistämme puhutaan? Tämä onkin tärkeää tietoa, jotta voit vastata keskusteluun, seurata mainetta ja tarvittaessa hallita julkisuuskuvaa kriisiviestinnän keinoin. Älä kuitenkaan tyydy vain tähän!

Seuraa myös alaan liittyviä teemoja ja vaikuttajia, vastustajia unohtamatta. Näin pysyt keskustelun ja trendien pulssilla ja tilannekuva voi paljastaa sinulle uusia viestinnällisiä mahdollisuuksia.

Mikä hakutuloksissa on olennaista?

Kun olet kirkastanut itsellesi omat viestinnän tavoitteesi, tulet samalla määritelleeksi perustan mediaseurannan hakujen laatimiselle. Seuraa ja mittaa sitä, mitä tavoittelet!

Yhtä tärkeää kuin olennaisen tiedon saaminen hakutuloksiin, on roskaosumien eli epäolennaisen tiedon rajaaminen pois tuloksista. Näin sinulta ei kulu aikaa turhien osumien kahlaamiseen. 

Paljonko erilaisia hakusanoja tarvitaan?

Lyhyesti sanottuna: paljon yksityiskohtaisia hakusanoja on parempi vaihtoehto kuin muutama laaja. Vaikka omassa työssä yksi -teollisuus, -toimiala tai -politiikka päätteinen yhdyssana kattaa koko työsaran, hakuihin kannattaa miettiä runsaammin ja yksityiskohtaisempia sanoja. Näin haut myös pysyvät tarkemmin kiinni asioissa, joista haluat tietää ja joihin viestinnälläsi pyrit vaikuttamaan. 

Hakujen laatimisessa on toki oma urakkansa. Rajattuja ja relevantteja tuloksia antavat boolean-haut onnistuvat, kun rakennat ne yhdessä STT:n asiantuntijan kanssa. 

 

Älä missaa uusimpia blogitekstejämme, tilaa kirjoitukset sähköpostiisi:

TILAA BLOGIKIRJOITUKSET SÄHKÖPOSTIISI

 

Aiheet: mediaseuranta

Liina Nelimarkka

Kirjoittaja Liina Nelimarkka

Liina Nelimarkka on STT:n markkinointipäällikkö ja tämän blogin päätoimittaja.

Tilaa kirjoitukset sähköpostiisi:

New Call-to-action

Viimeisimmät kirjoitukset