[fa icon="calendar'] 23.8.2017 13:19 / kirjoittaja Liina Nelimarkka

Maisema Lehtikuva Mikko Stig-1.jpg

Johdon ja omien asiantuntijoiden näkyvyys on olennaista, kun rakennetaan organisaation asiantuntijaprofiilia tai ajatusjohtajuutta. 

Avainhenkilöiden sparraus tulevaa mediamaisemaa koskien on tärkeä osa viestinnän asiantuntijatyötä. Vaikka viestintä ei suunnittelisi omaa tiedotetta tai tapahtumaa, spokespersoneiden on hyvä olla tietoisia ja valmistautuneita tiettyjen oman organisaation ulkopuolelta tulevien teemojen nousemiseen julkisuuteen. Keskeisten sidosryhmien tapahtumien ja julkistusten ennakkoon seuraaminen on oman suunnittelun kannalta hyödyllistä. Kun viestinnällä on tiedossa tulossa olevia mediaa kiinnostavia tapahtumia, joista voi olettaa, että ne tiettynä päivänä nousevat julkisuuteen, ehtii sisäistä sparrausta kyseisistä teemoista tehdä hyvissä ajoin. 

Parhaimmassa tapauksessa organisaation asiantuntija saattaa jopa ehtiä avata keskustelun pian mediajulkisuuteen nousevasta teemasta, esimerkiksi bloggaamalla oman näkökulmansa – ja näin tulla rakentaneeksi verkkonäkyvyyttä ja ajatusjohtajuutta omalle organisaatiolle. Kun oma blogi on ajoissa ulkona, se ehtii saavuttaa omat kohderyhmät ja myöhemmin keskusteluun osallistuvat saattavat jakaa ja kommentoida sitä. 

Julkisuuden ollessa päällä toimittajat soittavat ja kyselevät paitsi tiedottavan organisaation, usein myös muiden alan toimijoiden näkemyksiä. Kun tämän mahdollisuuden osaa ennakoida, ehtii oman organisaation viestin miettiä hyvissä ajoin, eivätkä omat asiantuntijat tule toimittajien soitellessa yllätetyiksi. Näkyvyys omille asiantuntijoille ja sitä kautta omalle organisaatiolle on todennäköisemmällä pohjalla. Näin toimimalla viestintä tulee lisäksi profiloineensa itsensä organisaation sisällä tärkeäksi strategiseksi sparraajaksi.

Media- ja uutisympäristön ennakointi auttaa yhtä lailla myös someviestinnässä: toimituksissa seurataan sosiaalisen median keskusteluja kulloinkin pinnalla olevista uutisaiheista. Oman organisaation asiantuntijan viesti voi osua toimittajan silmiin Twitterissä, jos osallistuu ns. päivän aiheesta käytävään keskusteluun (esim. tiettyjä häshtägejä käyttäen). Ennakoiva sparraus auttaa tässäkin. Somekeskusteluun voi lähteä astetta valmentautuneempana, kun pinnalle nousseita aiheita on osannut ennakoida ja omaa kommenttiaan miettiä. Suunnitelmallisuus kannattaa siis aina, myös reaaliaikaisessa viestinnässä. 

Kuva: Lehtikuva

STT Prota käyttämällä pystyt ennakoimaan julkisuuteen nousevia aiheita. Tiedät, mitä tapahtumatietoa media omassa suunnittelussaan käyttää ja näet, mistä tapahtumista STT tulee uutisoimaan. Tutustu STT Prohon: kokeile ilmaiseksi kuukauden ajan

Tämä blogiteksti on mukailtu nosto oppaastamme Tunne mediaympäristösi ja tee tulosta viestinnällä. Lataa opas kokonaisuudessaan veloituksetta tästä alta: 

Tunne mediaympäristösi 

 

Aiheet: mediaviestintä, Viestinnän suunnittelu

Liina Nelimarkka

Kirjoittaja Liina Nelimarkka

Liina Nelimarkka on STT:n markkinointipäällikkö ja tämän blogin päätoimittaja.

Tilaa kirjoitukset sähköpostiisi:

Tunne mediaympäristösi

Viimeisimmät kirjoitukset