[fa icon="calendar'] 5.10.2015 14:13 / kirjoittaja Liina Nelimarkka

 

WTC_Blogikoko.jpg

Keskuskauppakamarissa mediaseuranta on tärkeä osa viestinnän mittaamisen prosessia.

Keskuskauppakamarin viestinnällä on selkeät tavoitteet ja huolella rakennetut prosessit mitata niiden toteutumista. Viestintäpäällikkö Adèle Couavoux kertoo, että yhtenä viestinnän tavoitteena on Keskuskauppakamarin omien strategisten teemojen esiin nostaminen. Näitä teemoja ovat mm. virtaviivainen verotus, selkeä säädösympäristö, pienempi julkinen sektori sekä sujuva liikenne. Sen mittaamisessa, miten omat teemat ja viestit ovat menneet läpi, on mediaseurannalla olennainen osa. 

Omien tavoitteiden pohjalta rakennettu mittaristo

Mediaseurannalla mitataan strategisten teemojen näkyvyyttä, mutta Couavoux korostaa, että pelkkien osumien lukumäärän seuraaminen ei tässä vielä riitä. Kun seurataan tavoitteiden toteutumista, tulee osumien sisältöä analysoida ja mitata myös laadullisen mittariston mukaan. Keskuskauppakamarissa on tätä varten rakennettu oma osumia arvottava pisteytysjärjestelmä, joka mittaa juuri Keskuskauppakamarin viestinnän tavoitteiden toteutumista. Näkyvyyteen liittyvien tavoitteiden toteutuminen on myös yksi kriteeri arvioitaessa viestinnän onnistumista.

Mediaseurannalla saatuja mittaustuloksia käydään kootusti läpi kuukausittain: mm. edellisen kuukauden eniten näkyvyyttä saaneet teemat, henkilöt ja kauppakamarit.  

Osumaraportit ja pääsy alkuperäisiin lehtiin

Keskuskauppakamarin viestintä saa päivittäin STT Mediaseurannasta osumaraportin. Viestintäkoordinaattori Eva-Riitta Antikainen kertoo, että kaikki osumien jutut luetaan läpi ja ne pisteytetään. Lisäksi Antikainen kirjoittaa jutuista tiivistelmät, jotka ovat kaikkien Keskuskauppakamarin jäsenten luettavissa.

"Tämä on aikaa ja ajatusta vaativaa työtä, mutta kokemuksen myötä se nopeutuu. Ja nykyisin tämä on huomattavasti nopeampaa kuin ajalla ennen STT Mediaseurantaa. Se, että printtilehtiin pääsee suoraan sähköpostiraportista, nopeuttaa työtä olennaisesti", Antikainen kuvaa. Tärkeimpiä valintakriteereitä mediaseurantaa ostaessa olivatkin seurannassa olevien medioiden määrä ja juuri se, että mukana on myös printtilehdet. 

Paikallislehdet mukana seurannassa

Keskuskauppakamarin viestintä palvelee koko kauppakamariryhmää seuraamalla sekä yhteisiä että alueellisia teemoja. 

Alueellisia kauppakamareita kiinnostavat erityisesti omaa aluettaan käsittelevät teemat. STT Mediaseuranta kattaa paikallislehdet, joten päivittäin mukana on sellaisia osumia, jotka kiinnostavat erityisesti alueellisia kauppakamareita. 

Koko kauppakamariryhmän henkilökunnalle mediaseurannan tuloksia tarjoillaan päivittäisessä uutiskirjeessä. 

Oma asiantuntija STT:llä 

Couavoux ja Antikainen arvostavat omalta STT:n asiakaspäälliköltään Eevi Alanissiltä saamaansa apua: häneen on helppo olla yhteydessä ja hän auttaa aina tarvittaessa.

Alanissille Keskuskauppakamarin koko viestintätiimi on tullut tutuksi. "Olen alusta alkaen ollut tekemisissä kaikkien viestintätiimiläisten kanssa. Työskentely on sujuvaa, sillä meillä kaikilla on yhteneväiset näkemykset siitä mikä viestinnän mittaamisessa on olennaista: selkeät tavoitteet ja laadulliset mittarit", Alanissi kertoo.  

Kuva: Keskuskauppakamari WTC-talossa Helsingissä. 

TILAA BLOGIKIRJOITUKSET SÄHKÖPOSTIISI

  

Aiheet: viestinnän mittaaminen

Liina Nelimarkka

Kirjoittaja Liina Nelimarkka

Liina Nelimarkka on STT:n markkinointipäällikkö ja tämän blogin päätoimittaja.

Tilaa kirjoitukset sähköpostiisi:

New Call-to-action

Viimeisimmät kirjoitukset