[fa icon="calendar'] 26.10.2017 12:42 / kirjoittaja Elina Ruha

Lasse Holmström Lehtikuva.jpg

Viestintäosaston lisäksi moni muukin organisaatiossa tuottaa viestinnällista materiaalia. STT:n talous- ja myyntijohtajana teen säännöllisesti esityksiä esimerkiksi johtoryhmälle, hallitukselle ja liiketoimintaryhmälle.

Käytän esityksissäni kuvia luomaan tunnelmaa, selventämään sanomaani ja tehostamaan viestiäni. Kuvallinen esitys jää paremmin muistiin ja visuaalinen tarinankerronta erottuu massasta. 

Kokosin tähän 10 käytännön vinkkiä, jotka kannattaa ottaa huomioon kuvallista esitystä tehdessä: 

1. Aloita pohtimalla sitä, miksi esitystä pidät, mitä sillä haluat saada aikaan ja kenelle viestit. Luento isolle kohdeyleisölle on erilainen kuin esitys hallitukselle. Valitse sen pohjalta sopiva teema. Esimerkiksi: metsä, suomalaiset urheilijat, urheilun tunteet, historialliset suomalaiset kuvat, luonto, syksy, myrsky.

Nurmi Lehtikuva.jpg

2. Kuva toimii hyvin seuraavaan asiakokonaisuuteen siirtäjänä tai tarinan tunnetilan muuttuessa. Provosointi, motivointi ja asioiden toteaminen vaativat eri kuvat.

Teppo Lipasti Lehtikuva.jpg

3. Vältä ylimääräistä koristelua, jotta tarinasi tulee selkeästi esille.

4. Valitse oikea kuvantarkkuus: tarpeeksi pikseleitä, jotta kuvat ovat kirkkaita, mutta tarpeeksi vähän, jotta esityksen voi vastaanottaa sähköpostitse.

5. Jos haluat täyttää koko sivun PowerPointissa, käytä vaakakuvaa.

6. Kirjava taustakuva hankaloittaa tekstin näkymistä. Kontrasti on tärkeää, jotta teksti erottuu kuvasta.

Hede Lehtikuva.jpg

7. Muista kreditoida* kuvasi. Usein tekstin lähde muistetaan kertoa, mutta kuvan lähde unohtuu. *Tämän blogitekstin kuvat: Lehtikuva 

8. Käytä vain kuvia, joiden oikeudet ovat kunnossa.

9. Varsinaisessa esityksessä kannattaa olla maltillisesti tekstiä. Huomioi, että fonttikoko 16 on jo todella pientä. Yli 20 on hyvä. Ennakkomateriaalissa voi olla tekstiä enemmän.

10. Muista, että osa saattaa printata esityksen mustavalkoisena.

Tähän blogiin valitsin Suomen 100-vuotissyntymäpäivien kunniaksi suomalaista historiallista kuvaa niistä kuvista, joita hallitusmateriaaleissa olen käyttänyt. Kuvat löysin täältä Lehtikuvan kuvakaupasta.

Kuvat: Lasse Holmström / Lehtikuva, Lehtikuva, Teppo Lipasti / Lehtikuva, Hede-foto / Lehtikuva, Hede-foto / Lehtikuva 

Siirry Lehtikuvan sivustolle

Hede ii Lehtikuva.jpg

 

Aiheet: visuaalinen viestintä

Elina Ruha

Kirjoittaja Elina Ruha

Elina Ruha on STT:n talous- ja myyntijohtaja.

Tilaa kirjoitukset sähköpostiisi:

New Call-to-action

Viimeisimmät kirjoitukset